Svar: Madvaner - 19 mdr.
11. januar 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Vibeke
Det er helt naturligt at børn i Simons alder, ikke spiser særlig meget om aftenen. Deres appetit er ofte ikke særlig stor, fordi de er trætte efter en lang dag og bare det at overskue tallerkenen og det at spise selv, kan næsten være for meget for børn i denne alder.
Dertil kommer at han ikke længere naturligt smager og putter i munden, han er nu langt mere selektiv og undersøger maden på anden vis end ved at smage på den ... så mange ting bliver valgt fra, ud fra udseende, konsistens eller farver.
Hvorom alting er, så er det vigtigt at I generelt forsøger at spise sundt og sørge for at tilbyde Simone sunde fødevarer hele dagen igennem. I er nødt til at sikre jer, at når han spiser sparsomt, så er det han spiser stadig sundt. Og kiks indeholder rigtig meget sukker, som naturligt hæver hans blodsukker og fjerner appetitten. Børn spejler sig i os forældre og gør ikke som vi siger, men som vi gør - så det er en rigtig god idé at I forsøger at være forbillede og netop spiser sundt og vælge de sunde ting, hvis I også vil have Simon til det :)
Det er vigtigt at fokusere på lysten til at spise, og at det skal være hyggeligt at spise aftensmad. Men det betyder ikke at han så skal have pølser og pasta hver dag, fordi det giver "fred og ro". Han skal stadig have samme mad som I andre og du skal naturligvis lave almindelige børnevenlige retter, som han umiddelbart godt vil kunne lide.
Jeg vil anbefale dig at du sørger for at han får mindst én ting til sin aftensmad som han godt kan lide. Hvis han spiser pasta eller ris, eller gerne vil have kartoffelbåde fra ovnen, så server en af disse ting sammen med den øvrige mad. Hvis det passer bedre med ½ skive rugbrød sammen med den varme mad, så gør det.
Min idé er, at hvis han får mindst en ting han godt kan lide, så vil han naturligt gå igang med at spise aftensmad, når tallerkenen sættes foran ham og det er netop vigtigt at komme ind i en sådan rytme, i stedet for at hvert måltid starter med at der er noget han ikke vil have. Det handler om at gøre ham tryg ved aftensmaden, sikre at han får et eller andet og når han først er igang med at spise, så vil han på et eller andet tidspunkt sandsynligvis også smage på de andre ting på tallerkenen.
Beder han om flere pastaskruer, brød eller lignende, så kan du sige "det må du gerne få, du skal lige spise en bid frikadelle også, så får du pasta bagefter". Så du stiller små krav, samtidig med at du naturligvis anerkender, at han hellere vil have pasta.
Det kan også godt tænkes at han nogle gange vil spise mere, hvis I hjælper ham eller at han vil spise mere, hvis han får lov til at smage fra din tallerken. Når børn i denne alder er trætte efter en lang dag, så kan det nogle gange hjælpe at blive madet eller få lidt nærhed og fysisk kontakt når man skal spise ... Det er okay, han kan jo sagtens spise selv på andre tidspunkter :)
Og så er det også en rigtig god idé at lade ham få et godnatmåltid, så han ikke går sulten i seng. Det kunne være en portion havregrød, som han gerne vil have, fordi han er træt og det er dejligt mere eller mindre bare at sidde og åbne munden og lade mor og far made ... Vil han spise den selv, skal han naturligvis have lov til det :) Grøden skal ligge som en del af putteritualet og dermed adskilt fra aftenmaden.
Som eftermiddagsmad vil det være rigtig godt at give ham grovere boller, du kan med fordel bage havregrynsboller, du finder opskriften i babykøkkenet her på siden. De smager rigtig godt for hele familien, de kan også fryses og tages op og lunes i ovnen.
Også et surmælksprodukt med revne æbler, moset banan, rugbrødsdrys, mysli eller lignende må han meget gerne få om eftermiddagen. Frugt ved siden af som du også giver nu, vil være helt fint.
Og så kan du faktisk også give ham råkost. Med den alder han har, vil han godt kunne spise en meget fintrevet gulerodssalat. Du kan rive gulerødder, spidskål, æble meget fint og blande det sammen og du kan tilsætte rosiner, små stykker ananas og måske drysse med en lille smule kokos. Det er virkelig en hofret om eftermiddagen :)
Jeg synes også du skal tage ham med i madlavningen og borddækningen om aftenen. Han kan sagtens være med til at komme agurk, tomat, majs, bønnespirer osv. i en salatskål eller det kan kommes i flere skåle, så han selv kan vælge. Ofte vil børn naturligt smage, når man er igang med at lave maden og det er jo ligeså fint at han smager der, som at han gør det ved bordet :) Og glider der lidt ned inden, så behøver du ikke bekymre dig så meget om, hvad der glider ned under selve måltidet :)
Han kan sagtens være med til at dække bord, stille tingene frem, være med til at gøre det hyggeligt og det er også vigtigt for hans lyst til at spise, når I så er klar til det. Jo mere han selv kan deltage, jo bedre er det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske