Brev:
Madvaner - 19 mdr.
11. januar 2011
Alder:
19 mdr.
Madvaner  - 19 mdr.
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere, bl.a. omkring præcis samme "problem", nemlig min søns madvaner, nu håber jeg, at du atter kan hjælpe mig lidt på vej…
Min mand og jeg er så heldige, at være blevet forældre til lille dejlige Simon (1½), i en sen alder. Efterhånden fungerer vores hverdag rigtig godt, vi nyder livet med Simon, og glæder os over de mange sjove ting vi nu oplever :o)
Vi mangler dog madvanerne :o/ - som efter vores begges mening godt kunne være bedre, men vi aner ikke hvad vi skal stille op.
Vi spiser sammen hver dag, kl. 17.
Tidligere har vi haft madplaner som vi dog har droppet, så nu sejler det ærligtalt lidt.
Han spiser godt med havregryn om morgenen, og gerne 1 rugbrød til frokost (i week-enden), men det kniber gevaldig med eftermiddag og aftensmads vanerne.
Simons far kan godt lide at små spise af kiks, småkager og lignende, og det gør Simon så også.
Jeg selv giver Simon gerne frugt om eftermiddagen, men det mætter vel også..
Hvis vi f.eks. laver en tallerken med lidt nyt, og så noget kendt, så spiser han kun det kendte, han smager aldrig noget nyt, det gør han vist i lidt i vuggeren.
Eksempelvis fik vi fornylig hamburgerryg med brune kaftofler og stuvet spinat til.
Her forestillede vi os, at han gerne ville ha' kartoflerne, men det ville han ikke, og endte med at spise ingenting, men det var han tilsyneladende også helt ligeglad med – som om han ikke er sulten.
Problemet kom så om natten hvor han vågnede ved midnatstid og små pev, det gjorde han regelmæssigt frem til kl. 4, hvor vi blev enige om, at han nok var lidt sulten, OG det var han. Han var så sulten, at han var oversulten, og derfor var det utroligt svært at få noget som helst i ham.
For at undgå denne oplevelse får han nu pastaskruer og pølser, som vi ved han kan lide :o(
Normalt spiser Simon godt i sin vuggestuen. Her får de varm mad 3 dage og rugbrød de andre 2 dage.
Vi spiser så rugbrød til aftensmad de dage han får varm mad i vuggeren, og resten af ugen skal vi så finde på noget varmt til aftensmad.
I vuggeren spiser de eftermiddags snacks kl. 14, og jeg henter Simon kl. 15.
Hvad skal jeg give ham fra jeg henter ham og frem til kl. 17 hvor vi spiser aftensmad..??
Jeg hører tit, at han jo ikke mangler noget, men det huer mig altså heller ikke, at han intet spiser til aftensmad, så har vi jo bare problemet senere :o(
Jeg/vi er totalt rundforvirret, vi læser og hører meget forskelligt, men har virkelig problemer med selv at finde ud af det, på trods af vores gode intentioner om at vi alle spiser sammen osv. osv.
Mit brev er sikkert lidt forvirrende at læse, sikkert fordi jeg selv er meget forvirret i mit hoved, derfor glæder jeg mig meget til at høre fra dig..
De bedste hilsner fra
Vibeke, Simons mor