Svar: Manglende appetit - 6 mdr.
11. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Tak for dit brev, jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig:)
For det første tænker jeg, at nu hvor din søn er blevet 6 måneder, så skal du udnytte at han må få næste alt og skal tilbydes så stor variation af mad som muligt. Det er vigtigt at du nu begynder at give ham havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, ligesom han også skal have mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på.
Han skal have grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Brug også sovs på maden, det giver smag og er ekstra fedtstof, det kan give mere lyst til at spise og det er med til at holde maven igang - det smører :) Sovs kan være smørsovs, det kan også være lidt bearnaise, tomatsovs eller brun sovs - hvad du nu kan finde på for at variere - udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Du skal begynde at tilsætte kød eller fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få.
Det er meget vigtigt at du holder maven igang ved at variere indtaget af mad, men det lyder også som om at laktulose er nødvendigt og jeg vil anbefale dig at du giver det to gange dagligt - ½ dosis morgen og ½ dosis aften. Det vil sige at når han vejer 7 kg, så kan han få 3½ ml morgen og 3½ ml aften.
Væske er vigtigt, men det vil være rigtig godt at du forsøger at holde en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og altid får vand af kop sammen med sin mad. Inden han så skal sove igen, kan han få bryst eller flaske - det giver bedre plads til begge dele.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hvor meget mme han får dagligt), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop. (rugbrødshapsere er nok for tidligt)
Ammes eller flaske og puttes til middagslur kl. 13.30 som nu
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Powernappen springes ofte over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunkt mere og mere jeres mad, prøv med andre grøntsager end kartoffelmos .. mere smag, mere variation og som sagt gerne sove. Suppleres med brødskorper eller andet i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23.30: Flaske og begynder herefter at skulle lære at sove uden at få mælk om natten. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden mælk.
Det betyder ikke at din dreng ikke kan have brug for stillingsskift, hjælp til at få dyne omkring sig igen, blive puttet, kærtegn, beroligende ord osv. Men mælk midt om natten skal du forsøge at komme væk fra.
Og så er det vigtigt at du forsøger at sige til dig selv, at der skal en periode til for at det kan lykkes. Du kan ikke ændre tingene over en eller to dage, du er nødt til at være tålmodig og du kan ikke regne med at fordi han en nat ikke drikker mælk, så vil han naturligt spise mere om dagen. Der skal en periode til, for at du mærker forandring ... :)
Det er rigtigt at du ikke kan tvinge ham til at spise, hvis han ikke er sulten, men du er nødt til at fange hans interesse ved at servere lækker og smagfuld mad, mad der tager udgangspunkt i mad I spiser, mad i hånden osv.
Du er også nødt til at få hans mave igang, så han har plads og lyst til maden ... og så er du også nødt til at arbejde på en helt fast plan med skemad først og mælk bagefter ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske