Svar: Søvnbehov - 5 mdr.
26. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Det lyder som om at du har en sund og dejlig dreng. Børns søvnbehov er meget forskelligt. Nogle sover meget og andre sover meget lidt. Det vigtigste er om barnet virker udhvilet og veltilpas, når det er vågent.
Din søn hører til dem, der sover meget og du skal ikke forvente at han begynder at sove mere. Det vigtigste er at han har en regelmæssig soverytme. Det kan være at han foruden nattesøvnen sover en lur om formiddagen og en om eftermiddagen, og det kan være at sove en lang lur midt på dagen, når han bliver ældre.
Når han ikke er ældre end 5 mdr. kan du ikke forvente at han sover mere end 8 timer om natten. Han vil stadig have brug for mad, efter så langt et hvil. Så når han bliver puttet kl. 9 ja så vågner han naturligt kl 5. Han har behov for mad.
Som du selv nævner så må du forsøge at få hvilet dig ind imellem, hvis du selv har et stort søvnbehov. Det er en stor omvæltning at få børn og familielivet ændrer sig. Man får nogle nye vaner og nye rutiner og det er vel også en del af charmen?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske