Svar: Kold modermælkserstatning - 5 mdr.
26. juni 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Jeg har ringet og rådført mig med Nestlé, da jeg selv blev i tvivl omkring dit spørgsmål.
I følge dem kan et barn omkring 6 mdr. godt drikke erstatningsmælk kold. Der er ingen ernæringsmæssig begrundelse for at det skal varmes. De anbefaler dog, at man ikke giver mælken køleskabskold, hvilket kan give hikke. Derudover er det mest naturligt for barnet at få mælk der er tempereret, som fra moderens bryst, hvilket svarer til 37-40 grader.
Til mødre der som dig ammer og der derfor kun skal gives lidt mælk i kop, foreslår de at man køber de små brikker med erstatning. Brikkerne kan stå i stuetemperatur og er derfor ikke for kolde. Samtidig kan det være en overgang til at få koldere mælk. Efterhånden som barnet bliver ældre og nærmer sig 9 mdr´s alderen kan man gå over til kold mælk.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske