Svar: Forslag til mad
16. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Jeg vil foreslå dig at du lægger Rebeccas flasker på ydertidspunkterne, så de ikke påvirker hendes indtag af mere sufficient mad. Det betyder i praksis, at jeg vil anbefale dig at du giver hende en flaske sen aften inden du selv går i seng eller i løbet af natten. Det kan være når hun på et tidspunkt alligevel vågner og har brug for sin sut, det kan også være at du skal give hende flaske og lade hende spise mere eller mindre imens hun sover.
Måske har du det sådan, at du ikke kan se nogen grund til at hun får flaske sen aften eller en gang i løbet af natten, når hun nu kan sove uden. Men faktisk vil det at sove igennem i denne alder være at sove 6 timer uden at få mælk og det er netop vigtigt at hun ikke sover mere, for at hun har plads og lyst til anden mad. Som det er hos jer lige nu, så skal hun dække hele sit behov for mælk og hele sit behov for mad på kun 12 timer af døgnet - altså fra kl. 07-19 og det er for meget at forlange af et barn på kun 7 måneder.
Hvis du vil have din datter til at spise mere rigtig mad, så er du derfor nødt til at give hende mindre mælk i dagtimerne og sikre hendes behov mere på ydertidspunkterne og så skal hun have rigtig mad om dagen.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, ca 100ml, så hun får væske, men ikke så meget, at hun ikke kan spise morgenmad.
Morgen 7.30: Havregrød, eller anden form for grød. Vand af kop.
Suppleres med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 8.30 og sover uden at få flaske først.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og må også gerne få små brødhapsere som nu.
Flaske, må her godt få 200ml og sover middagslur ca kl. 14 som nu
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på, lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med stykker af grøntsager af gumle på, en kartoffelbåd, små bidder af en frikadelle eller lignende. Udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske, gerne 230 ml som nu ca kl. 19.30
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne, må også her gerne få en fuld flaske.
Formiddagsflasken fjernes for at give plads til mere rigtig mad, lyst til frokost og eftermiddagsflasken gives i forbindelse med putningen og tilpas afstand fra formiddagsmåltid og frokost.
Eftermiddagsmåltidet kan bestå af lidt grød eller bare lidt frugt, så hun lige får lidt ned i maven der. Det er vigtigt at hun spiser lidt rigtig mad, det har også betydning for hendes lyst til at spise mad om aftenen og netop komme ind i en rytme med at ville spise.
Grøntsagsmos, kød, fisk osv. er vigtigt og det er rigtig godt at du prøver med din egen mad. Vil hun ikke dette lige nu, så må du give hende grøntsagsmos fra glas. Den færdiglavede babymad er ligeså god - det vigtigste er at hun kommer igang med at spise og det er især vigtigt med den alder hun har nu. Jo mere du kan introducere for hende nu, jo mere forebygger du kræsenhed fremover og derfor er du nødt til at blive ved med at give hende og netop give hende så meget forskelligt som muligt.
Yoghurt skal hun ikke have for meget af. Hendes mælkebehov dækkes fint via flaske, det er bedre for hende at få mme, end komælk. Den komælk hun kan få, bør være i form af sovs som I spiser, så maden får mere smag eller det kan være lidt sødmælk i grød eller mos. Hun skal altså generelt væk fra al den mælk om dagen ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
God jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske