Svar: Forslag til mad

16. december 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Camilla

Jeg vil foreslå dig at du lægger Rebeccas flasker på ydertidspunkterne, så de ikke påvirker hendes indtag af mere sufficient mad. Det betyder i praksis, at jeg vil anbefale dig at du giver hende en flaske sen aften inden du selv går i seng eller i løbet af natten. Det kan være når hun på et tidspunkt alligevel vågner og har brug for sin sut, det kan også være at du skal give hende flaske og lade hende spise mere eller mindre imens hun sover.

Måske har du det sådan, at du ikke kan se nogen grund til at hun får flaske sen aften eller en gang i løbet af natten, når hun nu kan sove uden. Men faktisk vil det at sove igennem i denne alder være at sove 6 timer uden at få mælk og det er netop vigtigt at hun ikke sover mere, for at hun har plads og lyst til anden mad. Som det er hos jer lige nu, så skal hun dække hele sit behov for mælk og hele sit behov for mad på kun 12 timer af døgnet - altså fra kl. 07-19 og det er for meget at forlange af et barn på kun 7 måneder.

Hvis du vil have din datter til at spise mere rigtig mad, så er du derfor nødt til at give hende mindre mælk i dagtimerne og sikre hendes behov mere på ydertidspunkterne og så skal hun have rigtig mad om dagen.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske, ca 100ml, så hun får væske, men ikke så meget, at hun ikke kan spise morgenmad.

Morgen 7.30: Havregrød, eller anden form for grød. Vand af kop.

Suppleres med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 8.30 og sover uden at få flaske først.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og må også gerne få små brødhapsere som nu.

Flaske, må her godt få 200ml og sover middagslur ca kl. 14 som nu

Eftermiddag ...

Annonce

... 16-16.30: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på, lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med stykker af grøntsager af gumle på, en kartoffelbåd, små bidder af en frikadelle eller lignende. Udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.

Puttes til natten med en flaske, gerne 230 ml som nu ca kl. 19.30

Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne, må også her gerne få en fuld flaske.

Formiddagsflasken fjernes for at give plads til mere rigtig mad, lyst til frokost og eftermiddagsflasken gives i forbindelse med putningen og tilpas afstand fra formiddagsmåltid og frokost.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddagsmåltidet kan bestå af lidt grød eller bare lidt frugt, så hun lige får lidt ned i maven der. Det er vigtigt at hun spiser lidt rigtig mad, det har også betydning for hendes lyst til at spise mad om aftenen og netop komme ind i en rytme med at ville spise.

Grøntsagsmos, kød, fisk osv. er vigtigt og det er rigtig godt at du prøver med din egen mad. Vil hun ikke dette lige nu, så må du give hende grøntsagsmos fra glas. Den færdiglavede babymad er ligeså god - det vigtigste er at hun kommer igang med at spise og det er især vigtigt med den alder hun har nu. Jo mere du kan introducere for hende nu, jo mere forebygger du kræsenhed fremover og derfor er du nødt til at blive ved med at give hende og netop give hende så meget forskelligt som muligt.

Yoghurt skal hun ikke have for meget af. Hendes mælkebehov dækkes fint via flaske, det er bedre for hende at få mme, end komælk. Den komælk hun kan få, bør være i form af sovs som I spiser, så maden får mere smag eller det kan være lidt sødmælk i grød eller mos. Hun skal altså generelt væk fra al den mælk om dagen ...

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

God jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor