Svar: Utryg ved at sove i egen seng
16. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Christina
Der kan være flere ting som spiller ind på jeres drengs pludselige vægring mod at skulle sove i sin seng og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Hvis jeres dreng har oplevet at få lov til at græde i sin seng, hvis han er vågnet og har grædt eller har grædt voldsomt når han er blevet lagt og I ikke har responderet på dette eller været tilstrækkeligt hurtige til at komme, så kan dette naturligvis lagre sig i ham og gøre at han føler sengen som et ubehageligt sted at være.
Det kan også spille ind, at han har været syg. Han har haft ondt, når han har sovet, han har måske kastet op og derfor fået ubehagelige oplevelser i sin seng, som han derfor nu protesterer over.
Men derudover tænker jeg også at alder og udvikling spiller ind og at der er naturlig stor sammenhæng mellem hans vægring mod at sove og det at I er adskilt om dagen, at han nu er begyndt i vuggestue.
Han er stadig så gammel at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig. Når du går fra ham, føler han sig forladt og alene, han kan ikke forstå en forklaring, kan ikke forholde sig til tid og dermed til hvornår du kommer hjem igen. Når han ikke kan se dig, føler han at du er forsvundet fra ham.
Dette føler han, når han afleveres i vuggestuen, men han føler det også når han bliver puttet i seng og du går i stuen. For ham er begge dele at blive forladt og derfor oplever du ham naturligt mere tryghedssøgende, mere mor-syg om du vil, lige nu. Børn der klynger sig til deres forældre for at sove skal man lytte til og de skal have den nærhed og den kontakt de beder om. Det giver langt bedre sovevaner på sig, end hvis man går.
Jeg tænker at I lige nu skal prioritere at sidde hos ham, holde ham i hånden, læse en bog for ham osv. når han skal sove. Når børn klynger sig til de voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette.
Du skriver at han falder i søvn med det samme, hvis I tager ham ind i jeres seng - dette bekræfter kun at han netop har ekstra meget behov for nærhed og fysisk kontakt lige nu. For mig lyder det altså som om at I lige nu er nødt til at gøre det på jeres drengs præmisser, for at få ro på, atter få ham gjort tryg og glad. Og når han atter føler sig tryg ved at skulle sove, så vil det være godt at få ham tilbage til værelset og vænne ham til at falde i søvn i egen seng igen.
Her kan I sidde ved sengekanten, læse lidt imens han ligger i sin seng. Han kan evt. starte på skødet, få en godnathistorie, lidt mælk osv. og derefter puttes han så i seng, hvor I stadig sidder der, synger lidt for ham osv. så han mærker og se at I er der. Sid hos ham, tal med ham "Mor er lige her, sove nu, nat nat" og berolige ham så han slapper helt af.
Du skal naturligvis være opmærksom på hvornår han behov for at have dig meget nær skifter, hvornår du ikke behøver sidde der hele tiden, men kan putte ham og begynde at gå til og fra. Hvis han begynder at lege, se det som sjov og ballade at du sidder der, ser det som en ekstra mulighed for lidt sjov og leg, så skal du gå. Men lige nu, hvor han har brug for at du er der, så skal du være der! Og har han brug for at sove i din seng, så er det også okay - alternativet kan være en stor madras på gulvet i børneværelset ...
Og så vil jeg også anbefale dig at du forsøger at lege lidt gemmeleg i løbet af dagen, det lyder som om at jeres dreng lige nu har lidt behov for at lære, at man stadig er der, at man ikke er forsvundet, selvom man er ude af syne og netop gemmeleg kan være en god øvelse til dette :)
Man skal naturligvis også altid overveje om han er træt nok, når han puttes. Måske putter du ham for tidligt og det er derfor han protesterer .. tidspunktet for nattesøvnen afhænger jo helt af hvornår og hvor meget han sover i løbet af dagen.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :) Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske