Brev:
Den kære søvn - 2 mdr.
16. december 2010
Alder:
2 mdr.
Den kære søvn - 2 mdr.
Kære Helen
Så kommer der et spørgsmål vedrørende min lille pige, som nu er 7 uger. Ja, de kære børn giver altså anledning til mange spørgsmål :-)
Hvis hun har en rytme, så må det være nogenlunde sådan her:
Vågner mellem 7-8, spiser og er vågen ca 1 time hvorefter hun bliver puttet i barnevognen. Sover her som regel 2-3 timer.
Vågner og får flaske og er vågen halvanden max 2 timer. Herefter bliver hun puttet i barnevognen igen og sover igen 2-3 timer. Når hun vågner fra denne sidste lur plejer kl at være mellem 17 og 18. Herefter er der ikke så meget rytme, dvs. hun spiser, er vågen, sover lidt, er lidt ked af det, spiser igen osv. Omkring 22 eller 23 har hun sine ulvetimer (hvis det findes når de er så små :-)) og her er der ingenting der virker. Omkring midnat eller lidt senere falder hun helt til ro og sover indtil næste morgen, og får 1 flaske midt på natten.
Har du et forslag til rytme om aftenen? Kan du gennemskue hvornår det ville være "smart" at putte hende til natten?
De gange hvor hun falder i søvn om aftenen er det som sagt korte lure, dvs. at det er rigtig svært at få hende til at sove videre i liften. Om natten sover hun ved siden af mig eller min mand - det virker hun mest tryg ved.
Skal vi bare affinde os med, at hun er vågen der sent om aftenen? Synes faktsik hun sover rigtig pænt om natten - altså vågner kun 1 gang for at få flaske, og jeg er ikke spor forvent med nattesøvn (vores første barn sov elendigt!) men det er bare ud på de timer, hvor man selv er rigtig træt og ikke har det store overskud. At hun er vågen tidligere på aftenen, når vores store er puttet, det er kun hyggeligt, når man ikke selv er træt. Selvom hun er vågen, føler vi det alligevel som voksentid, fordi hun på den måde ikke kræver det store, hvis du forstår.
I skrivende stund er kl.17 og hun blev lagt ud 15.30, hvor hun virkelig var træt og ikke kunne holdes vågen. Jeg vil gætte på, at hun vågner om under 1 time - og hvis du nu var mig, hvordan ville du så gribe aftenen an med hende?
Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
mor.