Svar: Flyttes ind på eget værelse
16. december 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det første du skal gøre, er at sikre dig at din datter får både mad og mælk nok om dagen, hvis du vil være sikker på at hun ikke søger brystet af sult eller tørst om natten. Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen og den giver et meget godt billede af, hvad din datter har behov for.
Når du er sikker på at hun ikke har behov for mælk om natten, så er det fint at lade far tage over. Han kan jo sagtens trøste, berolige kærtegne og kan også give lidt vand, hvis hun virker tørstig, men vand er ikke noget hun skal have. Det er en mulighed far har.
Det vil være relevant at hun stadig får mælk aften, sen aften og tidlig morgen og det er altså mellem midnat og næste morgen tidlig at I kan arbejde på, at hun sover uden at få mælk.
Det betyder dog ikke at hun ikke har brug for jer om natten. Børn i jeres datters alder sover ofte meget uroligt, får lagt sig i stillinger de ikke mestrer at komme væk fra, får sparket dynen af, får skubbet sig helt op i hovedgærdet af sengen osv. Derfor vil børn i denne alder godt kunne have behov for hjælp til at skifte stilling, hjælp til at blive lagt rigtigt igen og hjælp til at blive puttet og komme videre i søvnen.
Det er rigtigt at man nogle gange forstyrrer hinanden unødigt, når man sover i samme værelse og det er helt fint at I nu, med den alder jeres datter har, vil flytte hende på eget værelse.
Putteritualet skal være det samme som I har nu, det skal bare forgå i hendes værelse i stedet for soveværelset. Sengen flyttes men er eller som den plejer at være, samme sengetøj, tøjbamse osv. som hun plejer at have hos sig om natten. Så det nære er kendt og trygt, selvom rummet er anderledes.
Det vil være rigtig godt at amme hende, give hende et aftenbad og derefter amme hende igen for så at putte hende. Her puttes hun så i sin seng i værelset og du gør som du plejer. Omkring midnat, gerne inden du selv går i seng, vil det være rigtig godt at du ammer hende igen. Gerne fra begge bryster, så hun er fyldt ekstra godt op til natten - det man kalder for et drømmemåltid :)
Og så kan far derefter tage over, berolige, betrygge, lulle hende til ro på værelset, helst i sengen, når og hvis hun vågner om natten. Har hun brug for at komme op, så må han naturligvis gøre det, men stille og roligt forsøge at putte hende tilbage i egen seng igen.
Hen mod morgenstunden kan hun så komme ind til jer og du kan amme hende som du plejer og derefter kan I alle sove videre og starte dagen som I plejer.
Hvis du ønsker at far skal kunne overtage putningen helt, så kan det være en god idé at introducere en flaske og skabe et helt nyt putteritual med far og flaske i stedet for bryst. Men det er ikke noget du skal og det er heller ikke sikkert at hun vil have en flaske, med den alder hun har, vil hun sandsynligvis foretrække den ægte vare ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske