Svar: Far og træt barn
14. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Det er helt normalt at jeres dreng helst vil trøstes og beroliges af dig, når han er ked af det og det er helt normalt, at du bedre kan få ham til ro, når han er meget træt. Det er fordi du naturligt bruger mere tid sammen med ham, fordi du har barsel, det er også dig der giver ham mælk, skifter ham, bader ham osv. de fleste gange ... Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo mere ro!
Jeg synes det er rigtig synd, hvis far partout skal putte, det medfører kun gråd og ulykkelighed, det er frustrerende for både far og søn og hvad får I ud af det... Hvorfor ikke lade mor putte og så få det overstået på en god måde, lære jeres dreng at overgive sig trygt til søvnen i stedet for at forbinde det at sove med gråd og noget som ikke er rart.
Far kan så meget andet, som du skriver er der ingen problemer ellers og far og søn er naturligt godt knyttet til hinanden. Ludvig kan sågar være i arm hos andre og har klaret at blive passet af andre uden problemer ...
Jeg synes far skal på banen i forhold til bleskift og i forhold til at give skemad, når I skal igang med det på et tidspunkt. Derudover vil det være oplagt at det er far der giver Ludvig bad, frottere ham med håndklædet, smører ham ind i creme, giver ren ble og nattøj på osv. og så kan mor tage over, når han skal ammes og derefter skal puttes. På den måde får du også lidt tid frigivet til dig selv ...
Hvis det er jer meget magtpåliggende at far skal kunne putte, så kan det være nødvendigt at introducere en flaske. Og så starte et nyt putteritual op, hvor far giver Ludvig flaske og derefter putter. Det kan være en måde at gøre det på.
Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske