Svar: Udvikling trin hos 1 mdr gamle baby
14. december 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Martina
Dine børn bruger deres sanser, de elsker at være helt tæt på dig, de er vant til at være omsluttet i din mave, omgivet af lyde og bevægelser og når de er i din favn, mærker de dig, dine vejrtrækning din varme osv.
De har brug for masser af kropskontakt og kan ikke forvænnes med for meget nærhed og kontakt, så det er vigtigt :) De ser sort hvid, men begynder at kunne se lidt farver. De ser bedst rødt og gult. De ser ikke adskilte farver, men ser mere tingene flyde ind i hinanden, som bølgende bevægelser.
Carlsens Forlag har en bogserie til de allermindste netop med sort-hvide tegninger. Du finder den i min bogguide.
De begynder at elske at pludre med dig, de nyder øjenkontakt og kan kigge længere tid på dig af gangen. De studerer dit ansigt, dine ansigtbevægelser - både når de spiser, når de pusles og imellem deres lure. De begynder at få små pludrelyde som stille og roligt udvikles til længere pludresamtaler.
De skal stille og roligt til at ligge lidt på maven hver dag, både når du pusler dem og når du bærer dem rundt og også gerne hen over dine ben eller på din brystkasse. Det er vigtigt at de kommer på maven for at få styrket deres ryg og nakkemuskler.
Deres arme og ben strækkes mere og mere ud, de begynder at følge dig mere og mere med øjnene, de begynder at smile mere og mere bevidst og det bliver lettere og lettere for dig at fremkalde et smil hos dem.
Omkring 2 måneders alderen begynder de at sutte på deres hænder.
I livets bog på medlemssiderne er der milepæle, hvor du kan se hvornår børn i gennemsnit gør hvad og hvor du kan indsætte datoer for, hvornår du oplever dette hos dine børn :)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette videre!
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske