Svar: Lille vægtstigning - 3 mdr.
26. juni 2003
Alder:
3 mdr.
Kære Lone Larsen
Det er meget svært for mig at sige noget helt præcist, da jeg jo ikke kan se dig og din datter. Jeg kan derfor kun rådgive dig generelt.
Som udgangspunkt har du mælk nok. Det lyder også sådan ud fra din beskrivelse. Du skal dog være opmærksom på, om din datter har korrekt fat. Når hun dier hos dig, skal hun have en stor del af brystet i munden, hun må altså ikke sutte kun på vorten. Hvis hun "rokker med ørerne", når hun spiser og krænger underlæben udad, så sutter hun højst sandsynligt rigtigt. Kan du høre om hun synker? Det er jo en vigtig oplysning, når man skal vurdere om du har mælk nok.
Du skal være opmærksom på at hun "tømmer" en side af gangen. Det vil sige, at du lægger hende til det ene bryst og lader hende spise så meget hun kan her. Når hun slipper, lader du hende bøvse af, skifter hende og så tilbyder du hende toppen fra den anden side. Næste gang du lægger hende til, så starter du med den side, hvor hun har taget toppen og lader hende "tømme" den, bøvse osv. og tilbyder toppen fra den anden side. Du skal gøre sådan for at hun får den "fede fløde" som ligger sidst i brystet. Det er den der giver hende "elastikker" på arme og ben.
Børn kan godt tage på i ryk, sådan at de i en periode tager mere på end i en anden. Det er dog vigtigt at de ikke taber sig og at de følger deres vægtkurve.
Sørg for at få hvilet dig i løbet af dagen. Sørg for at du ikke sidder og spænder, når hun spiser. Hvis du er afslappet flyder mælken nemmere. Sørg for at få rigeligt at drikke og glem ikke at spise. Du skal også have noget at lave mælk af. Undgå kulde og træk, især på benene en kølig sommeraften, hvor vi sidder ude og griller. Kulde kan medvirke til brystbetændelse.
Jeg krydser fingre for at Josefine har taget på til på mandag. Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske