Svar: Må hun ligge ned og få flaske?
13. december 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Sommerfugl
Når børn får flaske, så anbefales det for det første at de ikke ligger alene med flasken, men får flasken i arm, fordi den fysiologiske kontakt og nærhed er vigtig.
Det anbefales også at barnet holdes let oprejst, fordi der er set reflux af mælk til mellemøret via det eustachiske
rør, hvis barnet ligger fladt mens det spiser.
Nogle børn vil, når de får flaske, trives bedre med at ligge ved siden af deres forældre, når de skal spise. Det bliver som du skriver langt mere hyggeligt på denne måde og det er helt okay. Det man så skal være opmærksom på er, at barnet naturligvis skal have masser af fysisk kontakt og nærhed uden for måltiderne :)
Når man sidder med sit barn i armene, så vil barnet naturligt være mere oprejst, når de får flaske end det er, hvis det ligger ned. Her kan man dog gøre det, at man elevere barnets hovedgærde ved at lægge en lille pude, et tæppe eller lignende ind under barnets madras i hovedenden. Så barnet på den måde løftes lidt og ikke ligger helt fladt. Du kan altså lægge voksiposen eleveret, når du giver hende flasken, du kan også sidde med hende i armene i voksiposen.
Når din datter skal have flaske og ikke skal være i sin voksipose, så kan du også gøre det at du f.eks. sætter dig med din datter på skødet, men hvor hun hviler ryggen op mod dine lår. Sæt dig i sofaen, sæt fødderne på sofabordets kant, så dine ben er bukket og lad så din datter sidde foran dig, når du giver hende flaske, på den måde er hun både oprejst, får din kontakt og I kan se på hinanden imens.
Generelt må det anbefales at variere lidt, når hun spiser, ligesom når man ammer. Man ligger jo f.eks. også fladt ned, når man ammer om natten og det burde jo kunne give samme problemer med tilbageløb til det eustachiske rør i øret, men netop fordi man ofte sidder op om dagen og skifter mellem forskellige ammestillinger, så er man ikke så bekymret for dette.
Så når man giver flaske kan det nogle gange være udmærket også at skifte lidt stilling og ikke kun gøre det på en måde ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske