Svar: Manglende lyst til maden
11. december 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Nicoline
Flere ting kan spille ind på jeres datters manglende interesse for maden, måske er jeres datter ved at blive syg, har ondt i halsen, er forkølet, har irriterede slimhinder, ondt for tænder eller andet. I beskriver jo, at hun også har ændret humør, hun er pjevset, vil helst være på arm osv. og det tyder på at hun ikke er helt frisk ...
Der kan også være tale om at hun lige nu har lidt ekstra brug for jer og jeres hjælp. At hun er i separationsfasen, begynder at kravle og adskille sig motorisk mere og mere fra jer og for at kunne dette så søger hun jer naturligt ekstra. Man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side vil selv, og på den anden side søger jer rigtig meget.
Det betyder i forhold til maden, at hun nogle gange vil selv, man andre gange nyder at få lov til bare at blive madet med ske, nyder at få lidt mere flaske og nyder, hvis hun kan få lov til at spise siddende på jeres skød i stedet for på sin stol.
Det er derfor en rigtig god idé at I forsøger at kombinere lysten til at ville selv med supplement på en ske, så I tager over og hjælper, når I kan mærke at det er svært for hende. Nogle måltider skal I helt naturligt bare hjælpe hende med, andre måltider skal I først hjælpe med, når hun viser behov derfor.
Mit forslag til en madplan lavet ud fra dine angive tider ser nu således ud:
Tidlig morgen 06-7: Lille flaske
Morgen/formiddag 8-9: Havregrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først
Frokost 11.30-12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og også gerne varm mad med grøntsager, fisk og kød som I forsøger med nu. Du kan også supplere med godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14 som nu
Eftermiddag 15.45: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, ½ havregrynsbolle, ost, frugt, vand af kop.
Aften 17.30-18: Aftensmad som I andre spiser, det kan være godt med f.eks. pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefilet, laks fra ovnen, frikadeller, farsbrød og lignende. Retter med hakket kød, mild fisk, grøntsager og sovs er ofte et hit for børn. Udgangspunktet er altså den mad I andre naturligt også spiser til aften og til pigerne skal det så serveres moset eller i stykker, som de nu kan kapere det bedst :) Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet og så du sikrer at hun/de får mad nok
Flaske og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften 23: Evt lille flaske til hende, som har svært ved at indtage helt nok.
Prøv om du kan holde hendes indtag af mme på omkring 500ml samlet, så hun ikke får meget store mængder, men naturligt får den kalk, vitaminer, mineraler osv. som hun har brug for.
Maden hun spiser skal energiberiges ved at du tilsætter fedtstof og mælk i maden. Bruger fede fisk, giver kød, bruger sovs osv. Det er altsammen vigtigt for at hun tager godt nok på fortsat.
Mad i hånden - her er det næsten kun fantasien der sætter grænser. Tag udgangspunkt i den mad I spiser, hun må gerne sidde med kartoffelbåde, ½ frikadelle, kogte blomkål og broccolihoveder, pastaskruer osv. Prøv jer frem og se hvad hun/de viser interesse for og godt kan lide :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske