Svar: Vil ikke sove om natten - 9 mdr.
11. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære N og L
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af dagen :) Når jeg ser dagsrytmen, så er min umiddelbare tanke at jeres dreng sover en del i løbet af dagen - det må han naturligvis gerne, det kan sagtens være et helt relevant behov, men det betyder naturligt at han ikke er træt nok til at blive puttet allerede kl. 19.30, hvis han har sovet 4-4½ time i løbet af dagen. Så er hans reelle puttetidspunkt nok omkring kl. 21-21.30 hvor han plejer at falde i søvn.
Udfordringen hos jer er dog, at han jo skal kunne holde sig vågen fra kl 16 til han puttes om aftenen og det er rigtig mange timer for en dreng i den alder ... men det ændrer dog ikke på, at han måske ikke er parat til at sove før.
Derudover tænker jeg at jeres dreng også skal have mere mad i løbet af dagen. Han skal have flere grøntsager, ris, pasta osv. og han skal have mellemmåltider både formiddag og eftermiddag.
Mit forsslag til en dagsplan ser normalt således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 14 som nu (fint at putte ham lidt senere, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang)
Eftermiddag 16-16.30: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Retter med hakket kød er ofte et hit, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne. Også mild fisk, rødspættefilet, fiskefrikadelle, laks osv er godt. Det skal være mad i stykker og stadig også moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Bades, leger osv.
Suppleres med en godnatgrød
Flaske og puttes først til natten ca kl. 21, som sandsynligvis vil være det rigtige puttetidspunkt for ham.
I skal forestille jer at der kører et søvntog, og at det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Kommer man for sent til et tog, så er man nødt til at vente til næste søvntog kommer forbi og misser man også dette, så må man vente på det næste. Kommer man for tidligt, så må man vente på at toget kommer og det er enormt frustrerende at vente ...
Søvntog kører ofte med 20 og 40 minutters interval, så når man ikke det ene tog, så må man forsøge at nå det andet.
Det betyder at hvis I putter jeres dreng i seng og han tydeligt ikke er træt nok til at sove, så er søvntoget ikke kommet forbi endnu. Og så nytter det ikke noget at lade ham blive i sengen i en time eller mere. Så kan I ligeså godt tage ham med ind i stuen og vente på at søvntog kommer forbi.
Det er kun frustrerende for jer alle at bruge så lang tid på putningen hver aften og det han lærer af det er netop at putningen er forbundet med at rejse sig, lave sjov og ballade og netop trække tiden - i stedet for en rytme, hvor han puttes og sover inden for et kvarter :)
Så det handler altså meget om at finde det rigtige puttetidspunkt hos jer :)
Håber I kan bruge min plan og mine overvejelser videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske