Svar: Nyfødte tvillinger
10. december 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Martina
Tillykke med dine dejlige børn og velkommen til :)
Børn skal naturligt have lov til at flekse deres behov for mad. Det gælder både, når de får flaske og når de spiser ved brystet. Nogle gange vil de spiser en stor mængde, falde i søvn og sove godt, andre gange vil de spise en mindre mængde, måske virke mere tørstige end egentligt sultne og det skal de også have lov til.
Det er korrekt at man skal passe på at børn ikke kommer til at overspise, når de får flaske. Det handler om at det er lidt lettere at spise af flasken, så de får let en lille smule mere end de egentlig har behov for. Det kan gøre at de tager alt for meget på eller begynder at gylpe rigtig meget. Men det lyder bestemt ikke til at være tilfældet hos jer og du må gerne give begge børn en ekstra flaske, hvis de viser behov herfor.
Den anbefalede mængde er 1/6 af deres vægt i døgnet og i takt med at de hele tiden vokser, så stiger dette indtag også lidt. Det betyder at når din dreng vejer 3100g så vil hans døgnbehov være ca 520 ml og spiser han 6-8 gange i døgnet skal han have mellem 65-90ml til hvert måltid. Din datter vejer lidt mere og skal derfor have lidt mere mælk, hendes døgnbehov er ca 570ml i døgnet.
Så når din dreng græder og er urolig om aftenen, ikke virker til at blive tilfredsstillet af sutten og virker søgende og sulten, så skal du naturligvis give ham lidt ekstra mælk og så længe han ikke er ældre og så længe han ikke overspiser, så er det fint at give ham en ekstra flaske, f.eks. bare 65 ml, for at se om det så giver ham lidt ekstra ro.
Det er generelt en god idé at holde sig til, at hvis der er 5-10ml tilbage i flasken, så har barnet fået hvad det har behov for. Når barnet begynder at tømme flasken fuldstændig så er det en god idé at komme lidt mere mælk i flasken, så er det ofte tegn på at barnet netop har brug for lidt mere og fleksibilitet er nødvendigt og helt okay - fuldstændig ligesom hvis du ammede, så ville du også bare lægge ham hyppigere til brystet om aftenen. Du ville bare ikke vide hvor meget han reelt fik, men det ved du nu og det er helt fint, at han får lidt ekstra :)
Man kan ikke forkæle børn ved at tage dem op, vugge dem, kærtegne dem, sidde med dem, give dem mælk osv. Det er helt naturlig moderlig (faderlig :)) omsorg og du skal ikke lade nogen fortælle dig at du forkæler dine børn. Børn kan ikke få nok kærlighed og nærhed!
Så stol på din intuition og tro på at det der føles rigtigt også er rigtigt :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske