Svar: Hvor mange flasker?
9. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have det godt med 5-6 flasker i døgnet og først omkring 7 måneder skærer man ned til 4 flasker i døgnet. Det har her naturligvis noget at sige, hvor meget barnet drikke af hver flaske - en almindelig mængde er 180-200ml af gangen og drikker barnet konsekvent kun 100ml hver gang, så er 4-5 flasker naturligt ikke nok. Det handler jo ikke kun om at sikre barnet mælk, men også om at sikre barnet væske nok.
Det vil normalt være flaskerne om dagen som trappes ned først, netop fordi der så erstattes med anden og mere sufficient mad. Det er rigtig fint og helt normalt. Men derfor er det også rigtig vigtigt at bibeholde flaske på ydertidspunkterne og det vil sige aften, sen aften og tidlig morgen. Netop fordi barnet på den måde sikres sit behov for både mælk og væske, selvom barnet er begyndt at spise mere skemad.
Det er naturligvis dejligt at din dreng kan sove hele natten uden at få noget at drikke, men han er for lille til at kunne indtage sit behov for både mælk/væske og mad på de 12 timer der ligger fra kl. 8-20 ... Derfor vil jeg anbefale at du giver ham en flaske sen aften inden du selv går i seng, som du så kan give ham imens han sover. Han bliver på den måde fyldt ekstra op og får sit behov dækket.
Det er vigtigt at han ikke får så store mængder skemad, at han afviser sin flaske efterfølgende. Han skal have mange små måltider dagen igennem, jvf. tidligere sendt plan og det er vigtigt at der er plads til både skemad og mælk om dagen lige nu med den alder han har. Det er derfor bedre at du giver ham 1 dl. grød eller mos og følger efter med en lille flaske inden middagslur, end at du giver ham 1½-2 dl. grød eller mos og han så afviser sin flaske.
Det er altså bedre at han spiser 1 dl. grød/mos og så drikker 100ml af sin flaske, de 100ml tæller også med og han skal, som du beskriver, naturligt have lov til at regulere sit behov selv. Men igen, til en vis grænse, om aftenen er du nødt til at sikre ham lidt ekstra.
Du skal altså ikke give ham mere aftensmad end at han stadig vil have sin flaske. Derudover skal du overveje om han mon ikke kan være lidt træt af smagen af mme og har lyst til at få noget andet. Du kunne f.eks. prøve med vælling før sengetid, for at se om han bedre kan lide dette :) Vælling tæller også med i mælkeregnskabet.
Jeg håber at du sammen med den tidligere sendte plan for dagen har fået en idé om, hvad din drengs behov er :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske