Svar: Hvordan lære at falde i søvn selv?
9. december 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Alberte lyder til at være en rigtig dejlig pige, som er godt med motorisk og som bliver naturligt frustreret, når hun endnu ikke helt mestrer kunsten at kravle ...
Når jeg ser Albertes rytme for dagen, så tænker jeg at hun for det første står meget sent op og at hun sover mange lure og sover en del i løbet af dagen. Derfor lyder det for mig helt naturligt, at hun ikke kan sove om aftenen, når I prøver at putte hende i seng. Hun er ikke træt nok til at falde i søvn, der hvor I putter hende.
Det er også vigtigt at hun nu får mere mad, mere rigtig mad, mad med mere bid og mad som udfordrer hende mundmotorisk og hvor hun også skal koncentrere sig og bruge sig selv mentalt, når hun spiser. Det er vigtigt at I nu begynder at arbejde på at hun skal have længere vågne perioder, hvor hun er aktiv og bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og at hun først derefter skal puttes til at sove.
Alberte kan sagtens gabe, gnide sig i øjnene og vise træthedstegn - men hvor det egentlig ikke er fordi hun behøver at sove, men ligeså godt kan være fordi hun keder sig. Det kan være udtryk for at der skal ske noget og aktiverer I hende, så vil hun naturligt holde sig vågen og nyde at følge med i verden - luller I hende til ro, så ender hun med at overgive sig, men så får I også en dag fyldt med mange små lure hele dagen igennem og en rytme, som er svær at få til at hænge sammen med de andre ting I også skal i løbet af en dag :)
Mit forslag til en dagsplan for et barn på 7 måneder vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sidde og sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover her måske 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14, sover gerne 2, måske 2½ time
Eftermiddag 16-16.30: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Skal ikke sove om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagerne, lidt laks eller lignende. Suppleres med en kartoffelbåd, lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se starter jeg dagen tidligere, så Alberte kan nå at få både sine måltider og sine to lure i løbet af dagen og ikke sover mellem 17-19 om aftenen. Det er hensigtsmæssigt at hun er vågen om aftenen, hvor I andre spiser, så hun naturligt oplever at I spiser aftensmad sammen.
I kan naturligvis godt lade hende have en sen rytme, det vil sige lade hende stå op sent og lade hende gå sent i seng. Det er helt okay at hun først vågner kl. 9 og går i seng kl. 22-22.30, hvis hele familien trives med det - men på sigt, vil det sandsynligvis være rigtig godt for jer alle, at hun står op og starter dagen 7.30-8 (også hvis hun på et tidspunkt skal passes ude?) og går i seng omkring kl 20 ...
Jeg foreslår derfor at I prøver at vække Alberte om morgenen og får dagen begyndt og herefter forsøger at passe dagen ind med aktiviteter, mere mad, søvn osv. som planen giver et eksempel på. Det vil højst sandsynligt give en ændring hos jer.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske