Brev:
Hvordan lære at falde i søvn selv?
9. december 2010
Alder:
7 mdr.
Hvordan lære at falde i søvn selv?
Hej Helen!
Vi har brug for din hjælp til at få vores datter til at falde i søvn af sig selv om aftenen.
Først lidt om Alberte:
Vi har en dejlig datter, Alberte, der netop er blevet syv måneder. Alberte er en opmærksom pige, der gerne vil følge med i alt, hvad der sker omkring hende. Pt. øver hun sig ihærdigt i at lære at kravle. Det frustrerer hende til tider, at hun ikke kan kravle forlæns endnu.
Albertes rytme:
Kl. 8:30: Alberte vågner. Hun er frisk og veludhvilet og vil gerne snakke og lege.
Vi hygger os lidt i sengen inden vi går ned for at få tøj på og spise lidt morgenmad. Hun er ikke specielt sulten om morgenen, og det bliver ofte kun til en lille portion risgrød med frugtmos.
9:30: er Alberte træt igen, og bliver puttet i barnevognen efter en lille ammetår. Hun gnider sig i øjnene og bliver lidt pyldret, når hun er træt. Hun sover som regel 1-1½ time i barnevognen.
11:00: når Alberte står op får hun bondebrød med pålæg og mælk til. Hun spiser og drikker godt. Herefter er hun vågen i 2-2½ timer. Hun er glad, nysgerrig og frisk. Hun bliver igen puttet, når hun viser tegn på, at hun er træt og har fået en lille ammetår.
13:30: Alberte får et lille power-nap i barnevognen på en halv time.
14:00: Alberte får eftermiddagsmad, som består af havregrød, øllebrød eller lign.
Sidst på eftermiddagen får Alberte igen en lur. Denne gang sover hun omkring to timer. Det er som oftest fra 17-19. På dette tidspunkt, kan hun være pyldret og lidt svær at få til at sove i barnevognen. Hun har derfor brug for at vi triller lidt frem og tilbage med vognen. ...
...
Ved 21-tiden begynder hun at blive træt igen, og så snart hun viser tegn på træthed (gnider sig i øjnene) giver vi hende nattøj på, og giver hende en ammetår i hendes værelse, hvor der er dæmpet belysning. Hun bliver træt og afslappet i kroppen, men sover ikke.
Jeg ligger hende derefter ned i sengen og pakker Voksi-posen omkring hende (vi bruger Voksi-posen, da den er genkendelig fra barnevognen). Jeg kysser hende godnat og siger "godnat min skat - nu skal du sove" og går ud af værelset. De første minutter ligger hun stille og ligner en, der er ved at falde i søvn.
Herefter begynder problemet! Alberte begynder at hyggesnakke, og hun tager sutten ud af munden. Hun ligger og leger med den mens hun pludrer. Hendes pludren bliver gradvist mere og mere til pylder og til sidst græder hun.
Vi går ind til hende, giver hende sutten, pakker voksi-posen omkring hende og siger "godnat min skat - nu skal du sove".
Dette kan vi gøre MANGE gange, og hun bliver mere og mere ked af det i takt med at hun bliver mere og mere træt. Når hun græder så meget at vi ikke kan trøste hende i sengen, tager vi hende op, trøster hende og lægger hende ned i sengen, når hun er fladet til ro. Derpå starter hendes gråd igen.
Efter 1-1½ time ender det med at vi tager hende op og vugger hende i søvn. Som oftest falder hun i søvn med det samme vi tager hende op.
Vi bryder os ikke om, at hun skal græde sig selv i søvn, men vi aner samtidig heller ikke, hvordan vi skal lære hende at falde i søvn selv om aftenen.
Alberte har tidligere været vant til at sove ved siden af mig i vores seng.
Hilsen