Svar: Sover pludselig meget dårligt om natten
9. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har læst min bog!
Der kan være flere grunde til at jeres dreng vågner eller sover meget uroligt om natten og har gjort det de sidste uger. Og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første kan det sagtens handle om alder og udviklingsspring, når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så sover de ofte ikke særlig godt. De får sig lagt i stillinger de endnu ikke selv mestrer at komme væk fra, de får sparket dynen af sig men mestrer endnu ikke at få den på selv. De har brug for hjælp til stillingsskift og hjælp til at blive puttet igen, i løbet af natten.
De drømmer også mere og mange børn vil i jeres drengs alder både kunne klynke og græde i søvne, ligesom de ofte også kan høres ligge og grine. Børn vil også ofte kunne ligge og virre med hovedet, slå med armene og eller sparke med benene og tydeligt vise at der foregår en masse i hovedet på dem, selvom de sover.
Derudover har rytme om dagen også betydning for søvn om aftenen og her tænker jeg både på tidspunkter for søvn, varigheden af barnets søvn, barnets indtag af både mælk og mad. Alt sammen har det noget at sige i forhold til hvordan barnets nattesøvn er.
Du fortæller at din dreng sover fint om dagen, ofte 3 lure, nogle gange dog 4 lure dagligt. Du skal her være opmærksom på at hvis han sover 4 lure dagligt eller sover sidste lur sent på dagen, så vil hans puttetidspunkt om aftenen ofte flyttes og ligge senere. Han vil altså sandsynligvis ikke være parat til at blive puttet når klokken er 20, men måske først være parat kl 22 og det er helt normalt for alderen.
Du skal også være opmærksom på at selvom han nu er begyndt med skemad, så er det vigtigt at han ikke for så store mængder, at det fjerner lysten til mælk. Hans mælkebehov er naturligt stort og hvis han ikke får mælk (=væske) nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det ekstra om natten. Derfor er det vigtigt at han stadig ammes rigtig meget i dagtimerne og om aftenen, hvis du på sigt skal satse på at han kan sove om natten uden at få mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en ekstra lille amning når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: tilbydes en lille smule grød, ikke mere end 1/2-3/4dl. evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 - afhængigt af hvor lang formiddagsluren har været
Eftermiddag 16-17: Ammes igen
Sover ofte her dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes evt. lidt grøntsagsmos, igen ikke mere end 1/2-3/4 dl. vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - men tidspunktet kan godt være senere hvis han sover 3. lur sent.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes evt. Mange børn er 6 måneder inden de kan undvære amning midt om natten.
Du fortæller at du egentlig har et ønske om at trappe ud af amning og det er helt fint. Det er godt at du er ærlig omkring, at du også har brug for at have din krop lidt for dig selv :)
Du skal være opmærksom på, at du bør amme til din dreng er 12 måneder gammel og hvis du ikke ønsker dette, så bør han få flaske i stedet. Der er altid en risiko for at barnet vil foretrække den ægte vare, hvis man ammer længe og det er vigtigt at du ved det. For det er super fint at du ammer lige nu, men hvis du inderst inde ved med dig selv, at du ikke vil amme til han er et år, så kan det være fornuftigt at overveje en flaske dagligt nu. Simpelthen for at være sikker på at han vil have den, hvis du på et tidspunkt ønsker at stoppe amning.
Flasken kunne ligge aften eller sen aften. MME mætter lidt mere end modermælk og kunne derfor give lidt mere ro om natten - der er ingen garanti, men man kunne jo håbe. Selvom I har forsøgt før uden held, så bliver han jo ældre og det kunne have effekt ...
Du kunne også gøre det at du sen aften ammer ham fra begge bryster. Vågner han af sig selv, vil det være super at du lægger ham til, men vågner han ikke må du stadig gerne lægge ham til og hjælpe ham til at die rigtig godt, så han fyldes godt op omkring midnat.
Jeg synes din dreng er for lille til at sove 8 timer om natten uden at få mælk, og det vil være helt relevant at han får bryst eller flaske sen aften - du kan som sagt amme fra begge bryster, nu hvor du er så brystspændt, eller kan far evt. give mælk der og du har mulighed for at gå tidligere i seng og sove lidt bedre ... Jeres dreng vil godt kunne spise mere eller mindre i søvne sidst på aftenen og kan blive fyldt ekstra op på den måde.
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvad du kan forvente med den alder din dreng har lige nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske