Svar: Spørgsmål om kost og søvn
9. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for mellem 800-1000ml mælk ved siden af deres indtag af skemad. Det handler både om at sikre dem mælk, men også om at sikre dem væske nok og med en kampvægt på næsten 10 kg, så har din dreng brug for en del væske :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, frugtmos og frisk frugt i hånden, og får her også ofte en lille flaske stadigvæk.
Powernappen springes ofte over, men det afhænger af hvor meget han sover til middag
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og der tages mere og mere udgangspunkt i jeres mad, med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Vand af kop. Suppleres igen med brødskorper eller lignende at gumle på selv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der i denne plan masser af skemad og stadig også mange flasker. Rytmen er således, at din dreng starter med skemad når han vågner og får flaske inden han atter skal sove - på den måde går der tid imellem de to måltider og han får bedre plads til begge dele.
Det betyder naturligvis også at han inden f.eks. sin formiddagslur og middagslur ikke vil drikke en fuld flaske, men stadig er det godt at han får flasken. Det er vigtigt at indtaget af skemad holdes nede på et niveau hvor han stadig har plads til mælken. Det er altså bedre at give ham 1 dl. grød eller mos og så følge efter med f.eks. 100ml på flaske, end det er at give ham 2 dl. grød eller mos og han så efterfølgende afviser flasken.
På ydertidspunkterne aften, sen aften og tidlig morgen, vil han naturligt ofte drikke større mængder af flasken. Stadig skal han dog have lov til at regulere, så han får det han viser behov for og du må her stole på, at når du tilbyder, så drikker han som han har behov :)
Af skemad må han få stort set alt og en måde at give maden ekstra smag ud over at bruge sovs, er at bruge så mange forskellige grøntsager som muligt. Gerne smagefulde grøntsager, rodfrugter og lignende, ligesom kød og fisk i mosen også er med til at give smag.
Også de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød er en god idé :)
Uroen om natten kan skyldes rytmen om dagen, måden han spiser og sover på, måske skal han have mere mad og mælk dagen igennem for at sove bedre om natten. Måske skal hans puttetidspunkter være lidt anderledes end de er lige nu. Uroen kan også skyldes alder og udvikling, han har en alder lige nu hvor han naturligt drømmer mere, han får sig lagt i stillinger han ikke selv kan komme væk fra, han får sparket dyne af osv. og han har brug for at du om natten hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, får dynen omkring sig og bliver hjulpet videre i søvnen :)
Han lyder også til at have brug for ekstra tryghed, brug for at mærke at I er der og at han ikke er ladt alene i verden og det er rigtig fint, at I lader ham putte hos jer - så sover han godt :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske