Svar: At falde i søvn sammen og af sig selv
8. december 2010
Alder:
3 år
Kære forældre
Det lyder som om at jeres børn har stor glæde af og føler stor tryghed ved at have jer tæt på og spørgsmålet er, om de mon ville have det bedst med at sove i samme seng?
Man skal naturligvis sikre sig at de ikke kan trille ud af sengen nogen af dem, men man kunne godt forestille sig at de ville have gavn af at putte sammen, fordi de kunne give hinanden fysisk nærhed, som de begge søger.
Ellers er det jo et spørgsmål om at de sover i hver deres senge og den ene puttes i den ene seng, den anden i den anden og så læser I lidt historie, synger lidt, holder lidt i hånden osv. når de skal sove. Lillebror skal naturligvis have sin mælk inden putning, siddes med, lulles til ro osv. på værelset, hvor storesøster så også er og når han så lægges i sin seng, så kan I sidde og læse lidt højt, synge lidt, holde hende i hånden, vise hende billeder fra bogen osv. så hun får den opmærksomhed hun også har behov for.
Han er stadig så lille at det er begrænset, hvor meget glæde han har af en godnathistorie, men han vil naturligt kunne lytte til jeres stemme, høre sin storesøster snakke lidt med osv. og vil godt kunne falde til ro netop ved dette ritual, fordi han hører at I er der, fordi putningen foregår sammen.
Jo ældre han bliver, jo mindre afhængig af bryst osv. han er, jo mere deres putteritual bliver ens, jo lettere vil det naturligvis også blive at putte dem sammen. Tiden arbejder derfor også for jer :)
I skriver at I gerne på sigt vil kunne putte dem og derefter gå så de falder i søvn uden at I er der. Det vil I sandsynligvis også kunne gøre i perioder, men i andre perioder, vil børnene have brug for at I er hos dem, når de skal sove. Det er helt naturligt at børn har brug for at vi sætter os på sengekanten, taler om dagen, om de ting de oplever osv. netop på det tidspunkt. Og bruger man tid på sengekanten om aftenen, så er det ofte der, at der bliver lukket op for posen med alle tanker, følelser og bekymringer som barnet har ...
Lige nu vil begge jeres børn sandsynligvis have glæde af at I er der for dem, når de skal sove og det vil være fint at I sidder hos dem, læser osv. Med mindre, I altså vælger at putte dem i samme seng, så de kan ligge og holde om hinanden, mærke hinanden og give hinanden den nærhed, som plejer at være mellem forældre og børn ...
Lidt tanker frem og tilbage, håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske