Svar: Har svært ved at falde i søvn
8. december 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Mette
Det er rigtig fint at I er igang med at drosle flasken ned, selvom det sandsynligvis er den jeres datter mangler lidt.
Det er helt naturligt når børn får flaske, at de så sutter sig mere eller mindre i søvn og nu hvor I har skåret mængden ned til næsten det halve, så mangler hun den del af flasken, for at falde helt til ro.
Jeg tænker derfor at det vil være rigtig godt, hvis I begynder at indføre en godnatgrød. Den skal serveres adskilt fra aftensmaden, så den netop indgår som en del af det at skulle sove. Grøden vil mætte hende lidt ekstra og når hun så får sin flaske bagefter, så giver den lidt samme ro, som hun kender fra tidligere.
Derudover skal I naturligvis være opmærksomme på om hun puttes for tidligt i forhold til hvornår hun står op af sin middagslur og hvor lang tid hun sover i løbet af dagen. Det kan være udmærket at putte hende ½ time senere end I gør lige nu, så I er sikre på at hun er træt nok til at sove, når hun bliver lagt. Også fordi hun ikke kommer ind i en rutine, hvor hun begynder at forvente at det at ligge i sin seng og skulle sove er forbundet med at lave leg og hopla i en time ...
I skal også være opmærksomme på at hun stadig er så lille at hun ikke ved hvor I er, når hun ikke kan se jer. Og hun er sandsynligvis også begyndt at gå lidt rundt. børn vil i denne alder, naturligt som i 8-10 måneders alderen, hvor de begynder at kravle, have lidt separationsfasen. De kan virke lidt mere tryghedssøgende og naturligt have svært ved at overgive sig til søvnen. Det hjælper derfor nogle gange at sætte sig hos dem, holde dem i hånden, kærtegne dem lidt osv. fordi man netop ved at være til stede viser dem at de trygt og roligt kan sove og dermed får givet dem roen til det.
Samtidig er hun jo også nu så bevidst, at hun måske kan protestere over at dagen slutter og derfor søge leg og underholdning. Det kan gøre at hvis I bliver siddende så ser hun det som mulighed for netop at lave sjov og ballade og så er det bedre at gå lidt til og fra og selv lade hende finde roen. Som du skriver virker hun jo ikke ked af det, men snarere i hopla til at lege ...
Måske er hun ved at være der, hvor hun kun behøver sove en lur dagligt i stedet for to lure. Det kunne også gøre en forskel hos jer ...
Flere overvejelser I kan tage med på vejen. Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske