Svar: Vågen om natten - 6 mdr.
8. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Din datters opvågning om natten skyldes sandsynligvis at hun både skal til at have lidt mere mad og at hun også skal til at springe sin powernap om eftermiddagen over.
Overgange er altid svære, det er svært at gå fra tre til kun to lure, ligesom det også vil blive lidt svært, når hun engang skal gå fra to lure til kun en lur dagligt. Hendes rytme om dagen har stor betydning for hende rytme og søvn om natten.
Det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok dag og aften, for at hun nu kan begynde at sove uden mælk fra midnat og til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk. Og hun skal have mere skemad, grød, mos, kød, fisk, mad i hånden osv. Alt sammen på sigt med til at sikre hende bedre søvn.
De fleste børn vil begynde at kunne sove en kort formiddagslur, sover måske 45-60 minutter og sover så en længere middagslure på 2-2½ time. Herefter vil barnet så begynde at springe powernappen om eftermiddagen over og altså kunne holde sig vågen, fra barnet vågner af sin lur til det puttes igen om aftenen.
Det har naturligvis noget at sige, hvor lang en middagslur hun tager og hvor sent den ligger. Det kan være hensigtsmæssigt at arbejde på at den ligger mellem 13-13.30 og 15.30-16 netop for at hun kan undvære en lur mere.
Det er nemlig sådan at al søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil æde af nattesøvnen, så hun enten bliver sværere at få til at sove om aftenen, vågner meget tidligt eller begynder at få en opvågning midt om natten, hvor hun tydeligvis ikke er træt, men hellere vil lege.
Jeg har i mit tidligere brev til dig sendt dig en plan for dagen, hvis du forsøger at følge den, vil du sandsynligvis opleve at det påvirker hendes nattesøvn i positiv retning :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske