Svar: Vågen i løbet af natten - 12 mdr.
7. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Det lyder umiddelbart som en overgang og altså en periode I skal igennem :) Der er ikke umiddelbart noget i planen for dagen, tidspunkterne for søvn, som indikerer at jeres dreng skulle sove så meget, at han naturligt ville vågne om natten.
De fleste børn vil i 12 måneders alderen sove ca 13½ time i døgnet, ofte fordelt med 11 timers nattesøvn og 2½ timers middagslur. Jeres dreng sover 11 timer om natten og 3 timer om dagen, han sover altså lidt mere end gennemsnittet, men stadig fuldstændig normalt og at det er et gennemsnit betyder jo netop at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre ...
I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner fordi han er sulten og jeg vil foreslå jer at I supplerer ham med en godnatgrød inden sengetid, så han får lidt ekstra i maven, der kan mætte ham lidt længere tid. Det kunne være en havregrød, som bliver en del af hans putteritual fremover og flasken kan stille og roligt erstattes af lidt mælk af en kop.
I skal naturligvis også sikre jer, at han ikke vågner fordi han har ondt, det kunne være tænder eller ører der gav problemer. Han lyder dog ikke til at vågne med gråd, men snarer til at ville lege og være i hopla ...
Det er også sådan at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme og da jeres dreng naturligt sover middagslur omkring kl. 12-01, så kunne det være forklaringen på at han har et peak om natten kl 24-01 ...
Det er en god forklaring og detsværre ikke noget man kan gøre så meget ved. I må prøve at få ham til at sove videre, så godt I kan, evt. tage ham ind til jer, for at se om han kan sove bedre der :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske