Svar: Natteroderi - 2 år
7. december 2010
Alder:
2 år
Kære søvnmanglede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være mange årsager til at jeres dreng vågner og græder om natten og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.
For det første kan ørerproblemer, sygdom, smerter osv. naturligvis spille ind og du skal sikre dig at han ikke vågner, fordi han har ondt.
Derudover kan det også være hans alder og udvikling. Der sker rigtig meget med ham nu, han oplever mange ting i løbet af dagen, og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme. Det betyder at han naturligt drømme meget i øjeblikket og ofte også drømme ting, som kan skræmme ham og gøre ham ked af det om natten.
Børn kan godt i din drengs alder få det der hedder natteskræk, hvor de vågner med et skrig, sætter sig op i sengen og græder, virker tydeligt bange og oprørte - de ser vågne ud, men de sover stadig væk. Derfor vil barnet i denne situation ofte skubbe forældrene væk, vil ikke lade sig trøste og vil virke irriteret og konfus. Her hjælper det at putte barnet igen, ikke tale for meget, men hjælpe barnet videre i søvnen.
Børn kan også have mareridt, men ofte er de lidt ældre før de får mareridt, som vi kender dem. De kan dog godt have onde drømme, drømmer som vækker dem. Her vil barnet sætter sig op, kalde på mor eller far og vil tydeligt græde og vil også meget gerne lade sig trøste, når man kommer ind til barnet. Her kan det hjælpe at give barnet lidt at drikke, betrygge og berolige, alt er okay, der sker ikke noget ondt og når barnet atter er roligt, hjælpes det til at sove videre.
Børn vil i 2-3 års alderen også godt kunne begynde at få lidt angst for mørke, de kan ikke lide at sove, hvis lyset er fuldstændig slukket og de har brug for at orientere sig, når de vågner om natten. Det er her en god idé med en lille natlampe med dæmpet belysning, som giver ro og tryghed, netop fordi barnet kan orientere sig ved opvågning.
Uanset hvad årsagen er, så er tryghed alfa omega og det er vigtigt at I hjælper jeres dreng med at falde til ro og hjælper ham videre i søvnen, - evt. ved at tage ham ind til jer.
Det kan godt være at han vil have glæde af en juniorseng allerede nu, det kommer an på om han virker til at ville forcere tremmerne i sin nuværende seng. Den lille seng kan give ham ekstra tryghed og gøre at han sover bedre - men den forhindrer ham jo også i at komme ind til jer, hvis han f.eks. vågner af en drøm... Så for nogle er det en løsning at skifte til en åben seng, fordi han så kan søge jer, trisse ind i soveværelset med sin pude under armen og putte sig hos jer, når han har brug for det.
Jeg håber I kan bruge lidt af mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske