Svar: Dagplejestart - kun én lur?
7. december 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil først, når de er mellem 12-18 måneder gamle kunne nøjes med en lur dagligt. Der er få børn som kan nøjes med kun en lur i 10 måneders alderen, men det er de færreste og det lyder derfor sandsynligt at jeres dreng skal have to lure.
Derfor vil det være rigtig godt at dagplejer putter ham mellem 8-9, hvis det er sådan rytmen og rutinen er ... Jeg må dog sige, at jeg ikke helt forstår, hvorfor Alexander ikke bare kan blive puttet, når han er træt.
Det er rigtigt at der er mange aktiviteter om formiddagen og på sigt er det naturligvis vigtigt at han deltager i disse på lige fod med de andre børn. Men han er stadig så lille, at det må være vigtigere at han får sin søvn og selvom de andre børn leger, kan han jo sagtens stå og sove ude i haven eller i en seng inden for ... Og er de i legestue, kan han jo også sove der - faktisk vil det sikkert passe rigtig fint at han netop puttes, når de kører i legestue og når de så når frem, så får han lov til at sove det videre, han har brug for og kommer så op og leger med de andre når det passer ...
Men som du skriver, så må man jo gå ud fra at dagplejer har prøvet det før og har styr på det :) Jeg synes dog det er helt relevant at du siger, at I så vidt muligt gerne vil have at Alexander sover to gange dagligt, når han er så lille :)
Du kan jo købe min bog "sådan får du dit barn til at sove!" og forære den til hende, så kan hun se, hvad man kan forvente af børns søvn i forskellige aldre ... :)
Jeg tænker at det nok kommer til at gå helt af sig selv, for Alexander vil naturligt blive ekstra træt, når han starter fordi han får så mange nye indtryk der skal bearbejdes. Så han vil meget tydeligt vise behov for at sove og hun får ikke noget ud af ikke at putte ham ...
Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske