Svar: Madplan og mængde
7. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Helene
En normalt portion ligger normalt mellem 1-2 dl mos/grød og det er vigtigt at mængden mætter barnet, men stadig ikke mætter så meget, at din datter fravælger amningen. Det er derfor bedre at give hende 1 dl. og hun så stadig vil ammes inden sin lur, end det er at give hende 2 dl. og hun så fravælger brystet.
Hendes mælkebehov er fortsat stort og det er også vigtigt at hun får væske nok. Hun vil ikke kunne drikke nok via en kop, selvom hun skal tilbydes vand af kop til alle måltider. Derfor vil 5-6 amninger i døgnet være nødvendigt i 6 måneders alderen og i 7 måneders alderen vil man normalt kunne trappe ned og amme 4 gange i døgnet. Det er her normalt formiddagsamningen der forsvinder først og også eftermiddagsamningen og i stedet erstattes med to små mellemmåltider.
Det betyder også at de fleste børn naturligt kun vil sove 5-6 timer om natten uden at få mælk, fordi de naturligt har brug for brystet omkring midnat for at få deres mælkebehov dækket og netop drikker mindre om dagen fordi de begynder at spise mere rigtig mad. De fire amninger som børn har brug for i 7 måneders alderen vil derfor ligge aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur - bare så du ved, hvad du kan forvente fremover :)
Men lige nu ser en plan til et barn på 6 måneder således ud:
Tidlig morgen 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes inden formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop
Ammes inden middagslur
Eftermiddag 16: Lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes også ofte stadig om eftermiddagen
Powernapper evt. men ofte begynder den at kunne springes over i seks måneders alderen
Aften 18.00: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes fra begge bryster og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad du kan forvente nu :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske