Svar: Amning uden øjenkontakt
7. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som om at det vigtigste for jer lige nu, er at amningen fungerer, at din dreng dier hos dig og får den mælk han har brug for hos dig.
At det betyder at du ofte må lægge dig ned, når du skal amme, er naturligvis problematisk, hvis I er i byen og han pludselig vil have mælk, men er I hjemme, går det jo fint og når det fungerer, så er det helt okay :)
At han slipper, tager fat, slipper, tager fat igen og derefter så endelig falder til ro og dier og sover - tja, hvis du kan holde ud at han hopper af og på og det fungerer for jer og I begge trives med det, så er det fint for mig :)
Med hensyn til øjenkontakt, så har han jo masser af mulighed for at se dig i øjnene, når han har ammet, er mæt, glad og tilfreds. Der er masser af vågne perioder, hvor I kan pludre og have masser af kontakt og det er helt fint, at du ikke snakker for meget til ham eller kigger på ham, hvis det betyder at han så ikke kan koncentrere sig om amning. Du er jo opmærksom på at han så netop skal have masser af kontakt med mor, også når han ikke ammes og det er helt fint :) Du må altså prioritere ro ved amning og masser af øjenkontakt, uden for ammetidspunkterne :)
Flaske behøver du ikke give ham, det lyder ikke som om at du mangler mælk lige nu og han lyder til at trives med amningen.
Håber du hermed har fået lidt ro på, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske