Brev:
Amning uden øjenkontakt
7. december 2010
Alder:
6 mdr.
Amning uden øjenkontakt
Hej Helen
Jeg skriver igen da jeg har flere spørgsmål.
Jeg har fra starten af haft rigtig meget mælk og en meget kraftig nedløbsrefleks. I de første måneder ammede jeg min dreng mens han lå i min favn og vi kunne have øjenkontakt i mens. Som han er blevet større har både han og jeg fundet ud af, at det bare ikke er vellykket at amme på den måde. Han sluger alt for meget luft (sansynligvis årsagen til hans kolik), kløjes i mælken og det sprøjter til alle sider - hvis vi derimod ligger ned og ammer, så går det meget bedre.
Desværre kan vi ikke have øjenkontakt på den måde (og hvis vi får slipper han, og så gider han ikke tage ordentligt fat igen, så bliver det sådan noget slatspiseri.) Mit spørgsmål lyder, om det er okay, at vi ikke har øjenkontakt under mælkning?
Ofte når jeg ammer ham giver han slip (selvom vi er i soveværelset med nedrullet gardiner) kigger rundt i værelset, vender sig tilbage på siden mod mig og suger 5-6 gange, giver slip og ruller tilbage på ryggen, kigger rundt, vender sig om mod mig igen, sutter lidt og sådan kører det, indtil mælken til sidst sprøjter ud over det hele. Så venter jeg til at han er faldet helt til ro/halv-sover og så kan han sagtens tømme brystet uden at give slip. Er det en dum måde at gøre det på?
Det er ikke muligt for mig, at amme ham i favnen mere, da han har dårlige oplevelser med det, og bliver ked af det og vrider sig, så snart nedløbsrefleksen begynder. Jeg ville ønske, at vi kunne sidde og have en hyggestund og kigge hinanden dybt i øjnene, men det kan vi desværre ikke mere. Flaske er ikke en mulighed og han bliver gal når jeg tilbyder den.
Mange julehilsner,
Pernille