Svar: Hvad må min datter spise?
6. december 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om at lillepigen er kommet rigtig godt igang med skemaden og som om at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at få skemaden introduceret Dejligt :)
Så længe din datter er under 6 måneder skal hun have grød som ikke indeholder gluten. Det betyder risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoa. Grød der laves af mel bliver mere lind og fin i konsistensen, grød der laves af flager bliver mere "fnugget" i konsistensen, og hun må få begge dele. Det vil være rigtig godt at variere mellem de forskellige typer og også konsistenser.
Som topping kan du variere yderligere ved at tilsætte forskellige former for frugtmos og bærmos. Du kan købe mos på glas som kan bruges, du kan også lave mos selv.
Du kan i princippet bruge alle frugter som kan koges - æbler, pærer, blommer, svesker, ferskner, nektariner, abrikoser eller. f.eks. papaja. Du kan lave en rigtig lægger papaja og æblepure - du finder opskriften i babykøkkenet her på siden :)
Du kan også lave mos af alle slags bær og du kan fint bruge frosne bær, nu hvor det er vinter. Jordbær, hindbær, blåbær, brombær, skovbær osv. Det er alt sammen helt fint at variere med.
Banan er let at mose og det må hun også få, du skal bare være opmærksom på at det på nogle børn kan virke lidt forstoppende.
Når hun kan spise en lille dl grød, så vil det være rigtig godt at du begynder at give hende skemad to gange dagligt og bibeholder grøden til f.eks. frokost og så giver grøntsagsmos til aften.
Det er her en god idé at starte med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager og når hun bliver 6 måneder kan hun så begynde at få flere kåltyper, rodfrugter osv. Udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser :)
Hun må gerne få lidt frisk frugt i hånden at sidde og sutte på selv, det kan være både af appelsin, blomme, kiwi og andre lidt blødere frugter. Æble og pære knækker let, hun må gerne få det, men du skal være meget forsigtig, for hun kan let få et stykke bidt af og få det galt i halsen. Så er det bedre at give hende lidt appelsin, som hun sutter saften ud af, mere end hun spiser det ...
Hun må ikke få brødskorper før hun er 6 måneder, fordi de indeholder gluten. Men agurk er en god idé og du kan her skære en agurkering på 1½ cm, lave hul i midten og sætte den på hendes tommelfinger, så kan hun lettere holde den fast og gumle på den.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god appetit og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske