Brev:
Hvad må min datter spise?
6. december 2010
Alder:
5 mdr.
Hvad må min datter spise?
Kære Helen,
Min datter er 5 måneder, og nu er vi startet på skemad her hos os. Det gjorde vi for en uge siden. Min datter har fået majsgrød i en uge, nu er vi gået over til risgrød og så er min plan snart at lave noget frugtmos, som hun kan få ovenpå. Jeg synes ikke hun spiser så meget af det, men hun er glad for det og noget kommer der da også ned - det kan man se på resultatet i den anden ende. Det skal jo også bare være smagsprøver her i starten.
Så vidt jeg kan forstå så kan vi fint lave frugtmos af æbler, pærer, bananer og nektariner, men også blåbær og jordbær. Er der andre gode frugter vi kan bruge? F.eks. er det jo ikke rigtig lige årstid for nektariner.
Derudover så laver jeg grød på mel, og jeg tænkte også at jeg vil prøve boghvedemel og hirsemel. Hvornår kan vi begynde at lave en lidt grovere grød f.eks. af quinoa, boghvedeflager og hirseflager?
Og nu kommer jeg til mit egentlige spørgsmål. Min datter sidder som regel med til bords når vi spiser frokost eller aftensmad. På nuværende tidspunkt får hun grød om morgenen, når vi står op fordi det bedst passer i vores program, og det trives hun også fint med. Men jeg kan godt li at give hende noget i hånden som hun kan sidde og gnaske lidt på. Indtil videre har jeg givet hende et stykke gulerød, agurke uden det i midten, æble og peberfrugt. Det er fået fint og hun er meget interesseret. Er der andet jeg kan give hende? Er det f.eks. ok med skorper? et stykke appelsin? Nogen gode ideer?
Jeg synes det er lidt svært her i starten hvad de må få og hvad de ikke må få. Det bliver lidt bedre når hun fylder seks måneder.
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Kærlig Hilsen
Mor