Svar: Falde i søvn uden gråd
6. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Tusind tak for dine pæne ord til mig, det er rigtig dejligt at høre at du har kunne bruge mine råd til andre og det er dejligt at du også har læst min bog :) Velkommen til!
Det er en dejlig pige I har jer og det lyder som om at I er nogle søde og meget omsorgsfulde forældre.
Det lyder som om at jeres datter har brug for lidt fleksibilitet alt efter hvor hun er i sin udvikling. Det har fungeret rigtig godt med de 3 flasker aften, sen aften og tidlig morgen, så kom en periode, hvor det fungerede bedst med flaske sen aften og tidlig morgen og aftenflasken blev erstattet af lidt grød og vand af kop ... men nu lyder det faktisk som om at det ville være bedre for hende, hvis hun fik flaske at sove på igen og så flaske nummer to i løbet af natten.
Hun lyder netop, præcis som du skriver, til at have brug for den afslapningstid som flasken giver hende og de gange for du tilsidst har overgivet dig og givet hende flaske, så er hun faktisk faldet i søvn og har sovet rigtig godt. Det lyder ikke som om at hun har en uhensigtsmæssig afhængighed af flasken, når først hun får den, så falder hun til ro og sover fint, den virker godt og derfor må hun gerne få den :)
Hvis jeg var jer, ville jeg derfor indføre flaske inden putning og lade hende finde roen med den. Evt. elevere hendes hovedgærde i sengen, så hun ikke ligger helt fladt og give hende flasken der, så hun ikke efter at have fået flasken, skal flyttes. Imens hun så ligger i sin seng med flasken, så kan du læse lidt, synge lidt, sidde hos hende og hun kan falde til ro og i søvn af en omgang.
Alternativet kan være at du sidder med hende på skødet, lader hende få lidt flaske, som når hun bliver ældre så kan erstattes af en kop lun mælk, synger lidt, læser lidt osv. og derefter puttes hun så i sin seng, hvor du så læser lidt videre og er der for hende. Stille og roligt og uden gråd og ballade.
Sen aften eller hvis hun vågner i løbet af natten kan hun så få flaske nummer to og indholdet i den kan stille og roligt trappes ned, så hun efter 1 års alderen helt kan undvære den. Hun skal altså have mindre og mindre at drikke om natten.
Samtidig vil det være rigtig godt at hun puttes med en bamse, klud eller lignende der skal være substitut for jer og for flasken på sigt. Den skal følge hende, så hun har den hos sig, både når hun er ked af det og skal trøstes i løbet af dagen, når hun puttes til middagslur og når hun puttes til natten og i løbet af natten. Jo mere den kan tage over, jo lettere bliver det også at lade den helt overtage flasken - først om natten og så tilsidst inden hun skal sove.
Det er rigtigt at børn omkring 1 års alderen skal vænnes fra flaske, men det behøver ikke være fra den ene dag til den anden og det er helt fint, hvis I bruger et par måneder på nedtrapning :)
Hvis hun vågner og søger jer og kan undvære sin flaske fordi hun netop får jeres opmærksomhed og kontakt, så synes jeg hun skal have den. I vænner hende ikke til ikke at kunne sove i sin egen seng, hun skal jo stadig puttes i sin seng og forbinde den med stedet, hvor hun sover. Og hun kan også flyttes tilbage til egen seng igen, i løbet af natten, når du føler at pladsen er ved at blive for trang ...
En fast plan er jo altid dejligt, det giver lidt ro og overblik med regelmæssighed og det giver ofte både børn og voksne tryghed .. Men, netop med den alder jeres datter har, så er man nogle gange nødt til at være fleksibel, for der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt, hun begynder at gå rundt, adskiller sig mere og mere fra jer og det kan hun kun gøre, hvis hun føler sig ekstra tilknyttet. Derfor søger hun jer ekstra meget i øjeblikket og det er vigtigt at I giver hende den nærhed hun har behov for. Har hun først fået den, så har I også god grobund for at ændre vaner senere hen, netop fordi hun ved at I er der for hende og altid vil hjælpe hende :)
Se-til-metoden er ikke til jeres datter som hun har det nu. Det er trygheden og nærheden hun søger og når hun græder så lyder det som om at hun har brug for jer og ikke græder, fordi hun søger underholdning. Det lyder som om at der er mere tale om reel gråd end protest og overtræt gråd, hvis du fornemmer forskellen på dette ... :) Se til metoden er til børn der mere protesterer over at skulle sove, som tror vi skal lege og ikke sove nu, og det lyder ikke som om at det er tilfældet hos jer :)
At hun søger ekstra tryghed især hos mor lige nu kan sagtens hænge sammen med at du har været lidt mere fraværende den sidste tid - børn reagerer meget hurtigt og fornemmer meget, ofte meget mere end vi tror :) Det ændrer dog ikke på at far jo kan ligeså meget og det lyder som om at I og jeres datter er meget priviligerede i forhold til at have tid sammen alle tre med og uden hinanden. Rigtig dejligt! :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske