Svar: Søvn-cirkus
6. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Hvis det virker at lade S. sove hos jer i øjeblikket, hvorfor gør du så ikke det?
Nogle gange kan vi blive så fokuserede på at børn skal lære at sove i egen seng, børn skal lære at falde i søvn uden hjælp fra deres forældre, børn skal lære at ... Men hvorfor er det lige at det er så vigtigt?
Hvorfor ikke nogle gange bare gøre det som virker, og virker det at tage barnet ind til sig og lade barnet sove trygt og godt netop fordi det mærker mors og fars nærhed, hvorfor så ikke prioritere dette.
I masser af familier fungerer det rigtig godt at praktiser samsovning (co-sleeping) og det betyder ikke at det altid skal være sådan, men lige nu, i en periode kan det være en god idé.
S. er i en alder, hvor han stadig ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig. Når du går fra ham føler han sig forladt og alene. Men når han kan mærke dig, når han kan lægge sin lille arm over på dig, eller lægge sig ovenpå dig :) så ved han at du er der og at du passer på ham. Og det er rigtig godt at give ham denne helt basale viden, give ham masser af mor, så der netop er noget at tære af når han efterfølgende så atter skal lære at sove, bare med mor ved sin side og senere lidt på afstand.
Hvis du lader ham sove sammen med dig, så vil du sandsynligvis opleve, at han ikke vågner helt så meget op som nu, netop fordi du er der, han kan mærke dig. Undersøgelser viser også at når man sover sammen, så sover man ofte også mere synkront, når ens partner f.eks. hoster, rømmer sig, vender sig osv. så gør man det også selv, man følger ligesom hinanden uden at vågne. Det i sig selv kan jo have god effekt, fordi du vil opleve en langt mere sammenhængende søvn end du oplever lige nu.
Derudover vil du naturligt kunne lægge en hånd over på din dreng, berører ham lidt, trække dynen lidt op om ham osv. i løbet af natten og vil naturligt på den måde kunne påvirke hans søvnadfærd mere positivt, end det der er nødvendigt lige nu nemlig at han når at vågne så meget op, så du er nødt til at putte sutten i munden på han næsten hver gang.
Jeg synes faktisk det er et forsøg værd at se om det at han får lov til at sove hos jer lige nu ikke på sigt, vil give jer alle en bedre søvn og dermed også bedre vaner at arbejde videre fra ...
Jeg ved godt at det er stik imod alt hvad I tidligere har praktiseret - du fortæller jo at han altid har sovet i egen seng i eget værelse og at I bevidst har arbejdet på dette - indtil nu, hvor du så kapitulerer og tager ham ind til dig. Her sover han tilsyneladende bedre, men du føler det er et tilbageskridt.
Det er jeg ikke sikker på at det er, i hvert fald lyder det som om at jeres dreng lige nu har brug for at mærke dig, brug for den ekstra tryghed, så måske skal I ikke se det som et tilbageskridt, men derimod en måde at komme videre på :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske