Brev:
Søvn-cirkus
6. december 2010
Alder:
12 mdr.
Søvn-cirkus
Hej Helen,
Endnu et spørgsmål fra mig vedr. søvn.
S. vågner en del gange hver nat, 5-8 gange. Jeg plejer altid at ændre hans stilling og give ham hans bamse, som han er meget glad for, før jeg giver ham sutten, men det er som regel det eneste, der kan få ham til at falde til ro og holde op med at græde. Det hjælper ikke at tage ham op, hvis ikke han får sutten. 1 ud af 50 gange kan jeg nøjes med stillingsændingen. Inden for de seneste uger er han endt inde i smørhullet ind i vores seng hver nat, enten fordi at jeg ikke har kunnet trøste ham, eller fordi jeg ikke orker at rende frem og tilbage.
Han har altid sovet i sin egen seng på sit eget værelse. Det har ikke givet problemer før nu. Indtil han blev omkring 10 mdr. har han også selv kunnet falde i søvn om aftenen. Det gør han ikke længere. Vi er som jeg tidligere har skrevet til dig nødt til at sidde hos ham til han sover. Tidligere har det taget ham ca. 10 min. at falde i søvn, nu 30-45 min. Vi har aldrig før nu været nødt til at tage ham ind i vores seng i løbet af natten. I perioder har han kunnet sove hele natten og kun været vågen 1-2 gange.
Jeg føler, at de her søvnproblemer er ved at tage overhånd, og jeg ved ikke hvordan det er startet, eller hvad vi har gjort/gør forkert.
Jeg kan mærke at jeg begynder at få sværere ved at falde i søvn, når jeg har været inde ved ham, fordi jeg ubevidst tænker på hvornår han mon vågner igen. Det har jeg været ude i før, og det kostede mig alt for meget søvn + tilsvarende kort lunte om dagen. Det vil jeg helst undgå!
Jeg kan ikke finde ud af hvad løsningen er. Det virker som om at S. sover bedre sammen med os. Han vågner hvert fald ikke så meget, efter at han er kommet ind i vores seng. Vi har prøvet at stille hans seng ind i soveværelset. Det gør ingen forskel. Kun at han sover mellem os.
Det er ikke pga. sult at han vågner.
Jeg prøver at følge din plan med to lure. En kort formiddagslur fra 9.45-10.45, men han er stadig ikke parat til eftermiddagsluren før kl. 14.30 tidligst. Nogle gange lader vi ham nøjes med en middagslur, hvis han virker oplagt til det. Jeg synes ikke, at det gør nogen forskel på hans nattesøvn, hvor meget eller hvordan han sover om dagen.
Har du nogle ideer til, hvordan vi kan få en bedre nattesøvn?
Jeg må indrømme, at jeg (måske naivt) troede at han ville sove noget bedre end han gør, nu hvor han er blevet 1 år.
Med venlig hilsen
Mette