Svar: Manglende nattesøvn - 2 år
6. december 2010
Alder:
2 år
Kære trætte familie
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle de overvejelser I har gjort. Det lyder som om at I er meget opmærksomme på jeres dreng generelt og især i forhold til hans søvn og de udfordringer I har der, forsøger at sikre både gode sovevaner, tryghed, stabilitet, gode fødevarer osv.
Der vil naturligt være perioder i børns liv, hvor de sover dårligere i andre perioder. Det gælder når de udvikler sig rigtig meget og det gælder naturligt når de er syge. I disse perioder, er det vigtigt at man giver barnet den nærhed og tryghed som barnet viser behov for - det er perioder og det ændrer sig igen.
Netop mellemørebetændelse, langvarige periode med smerter, konstante opvågninger, manglende forståelse hos barn af hvad der sker - det gør bare ondt, dræn anlæggelse osv. Det er alt sammen med til at lagre sig i kroppen og give langvarige søvnproblemer. De fleste børn med øreproblemer, sover dårligt og sover dårligt længe! Også selvom de får lagt dræn, simpelthen fordi kroppen husker og det tager tid at få indlagret en ny erfaring.
Jeres dreng lyder til at være meget tryghedssøgende og have rigtig meget brug for at mærke jer, mærke jeres nærhed og ligge helt tæt på jer. I fortæller at I ligger i samme værelse og det synes jeg ikke I skal lave om på, det vil ikke hjælpe nogen af jer, at I flytter i stuen og sover, netop fordi han søger trygheden så meget.
Spørgsmålet er om I mon kunne drage fordel af at give ham en åben seng, men koble hans seng til jeres. Så han stadig puttes i egen seng og lærer at sove i egen seng, men så I har mulighed for at lægge en hånd over til ham, lade ham mærke at I er der osv. Uden at han behøver rejse sig, blive løftet op, være vågen osv. for at komme over til jer.
Jeg ved ikke hvordan jeres seng står og hvad mulighed der er, men måske kunne man udnytte netop at I sover sammen til at udbygge sengen - så I ligger på 3 x 2 meter i stedet for 2 x 2 meter ...? Kunne man ikke forestille sig, at han ville finde større ro om natten og at I også ville sove bedre, hvis I havde plads nok ... bare en tanke ... Det er rigtigt at jeres dreng godt kan have en vanebetinget opvågning og det er rigtigt at han sandsynligvis finder størst tryghed hos jer - spørgsmålet er om I ikke er nødt til at leve med dette som tingene er lige nu og derfor må indrette jer, så det blive tåleligt for alle....
Det er vigtigt at I bibeholder jeres regler om at han ikke skal se fjernsyn og at I bliver i soveværelset om natten. Holder fast i at det er sovetid og ikke legetid osv. En natlampe ... tja, mon det er nødvendigt, netop når I sover sammen og med ord kan berolige ham og kan give ham en hånd at holde i "shhh skat, mor er lige her, sove nu, nat nat".
Børn er forskellige også når det kommer til søvn, sovevaner og behov for tryghed. Og det er rigtig vigtigt at I er opmærksomme på at jeres dreng her har brug for mere nærhed end andre børn har - ikke alle børn, for der er bestemt mange andre børn der er ligeså tryghedssøgende som jeres dreng :) det vigtige er dog nok at anerkende det og give ham den nærhed han søger - jeg tror på at I på sigt får bedre søvnvaner ved dette end ved at lade ham græde sig i søvn, alene...
Lidt tanker frem og tilbage, håber I kan bruge det lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske