Brev:
Manglende nattesøvn - 2 år
6. december 2010
Alder:
2 år
Manglende nattesøvn - 2 år
Kære Helen,
Vi har brug for hjælp til nattesøvnen. Vores søn er nu blevet 2 år og er jo en rigtig dejlig dreng på alle mulige måder! Men han har rigtigt svært ved at sove igennem, så vi har brug for et råd.
Lidt baggrund:
Generelt har han aldrig været glad for at blive puttet. Vi har altid sørget for faste rutiner, hygge og gode samtaler ved sengekanten så han fik hjælp til at give slip på dagen. Fordi han altid har været så ked af det ved sengetid har vi været ved ham til han var faldet i søvn, men i dag accepterer han for det meste, at vi går ind i stuen inden han helt er faldet hen. Så det er ikke hver aften vi bliver derinde, kun hvis han er meget ked af det. Så putningen om aftenen nu ved at være nogenlunde selvom der skal stadig arbejdes på, at han helt selv falder hen.
I sommers havde han en mellemørebetændelse og forinden den blev diagnosticeret havde vi nætter med mange opvågninger og meget gråd. Han ville heller ikke puttes og vågnede også igen få timer efter han var faldet i søvn. Men det var jo nok ørernes skyld, det gav i hvert fald god mening for han virkede til at have rigtig ondt.
Han fik penicillin og allerede efter få nætter sov han trygt. Det var første gang i hans dengang 1 1/2 års levetid at vi kunne sove hele natten. Alle mand:)
Efter mellemørebetændelsen fik han lagt dræn ind og vi havde fortsat nogle rolige nætter men så begyndte det hele igen. Bare værre.,
Vores nætter er nu sådan:
Han bliver puttet 19.30-20.00. Han er ikke træt før (op kl. 6.30 ca. og 11/2 t. lur i vuggestuen). Han får nattøj på, en halv banan og en kop vand og får børstet tænder. Så læser vi en historie og går ind i soveværelset. Som ofte går det fint vi snakker om hvad der er sket i løbet af dagen og vi synger en lille sang. Herefter er det som sagt forskelligt om han helt selv falder hen eller vi skal blive lidt.
Så sover han fint til ca. midnat nogen gange lidt før og andre gang lidt efter. Men så sidder han lysvågen op i sin tremmeseng og siger ”op” ”op”. Vi har altid faktisk taget ham op fordi han generelt virker utryg om natten og straks falder til ro når han bliver lagt i mellem far og mor. Det ved vi godt kan være en dårlig vane men det har indtil nu også været muligt at lægge ham tilbage i sin egen seng. Men det kan vi ikke mere! Han vil helst ligge med hovedet på vores hovedpude enten min eller fars – han skifter. Hans egen (ellers nogenlunde høje pude dur ikke) dvs. han ligger nærmest ovenpå os og vores pude samtidig med at han vender og drejer sig. Hvis vi prøver at lægge ham tilbage i egen seng bliver han frustreret og græder og det står på så længe at det har vi opgivet må vi indrømme.
Han kan også finde på at han vil ind og se tv og ligger og råber navnene på hans ynglingsserier. Han bliver helt vild og kaster sig rundt. Vi er ret overbevist om at han er helt vågen for slipper han ud af vores seng (hvor han jo ofte er når det her sker) går han hen mod døren for at komme ind i stuen. Han vågner dog også nogen gange og græder lige pludselig, men der kan vi mærke på ham at han stadig sover. Men det er ikke tit.
Det er hver nat det foregår på denne måde nu. Siden august så vi føler snart ikke vi kan holde sammen på os selv om dagen.
Vi tænker at han, udover hans alder og de dertilhørende ”normale” udfordringer der kan være om natten for en 2 årig, er blevet meget mere bevidst om hvad der foregår og derfor også bliver mere frustreret, når han ikke får sin vilje. Vi giver ham selvfølgelig ikke lov til at komme op og vi prøver at trøste og bevare roen og bare være ved ham - og holde ud.
Han har lige været til 2 års undersøgelse ved lægen og alt var fint også ørerne og drænene. Der er ingen problemer med middagsluren hverken i vuggestuen eller hjemme.
Han vil også gerne have meget vand om natten så vi har jo tænkt på ørerne igen men de var jo fine her d. 03-12. Han er også ved at få 4 hjørnetænder på én gang og det kan jo heller ikke være sjovt.
Han sover stadig i sin tremmeseng og virker glad for den for vi har også spekuleret på om han trænger til mere plads/luft da han er over middel i længden – 90 cm. Men han kommer til at falde ud hvis vi tager den ene side af og han virker for lille til en juniorseng synes vi.
Mht. puden så virker det som om han gerne vil ligge højt. Men det er jo vel ikke sundt for hans nakke. Først havde vi købt en helt flad Temprakon pude men den kastede han til side. Nu ligger han med en lidt højere fra Ringsted Dun. I sin egen seng virker han glad for den men oppe hos os vil han ligge med på vores store. Og så er det det begynder at knibe med nattesøvnen for os alle.
Som før skrevet har vi kun et værelse hvor vi alle sover – mon forældrene skulle prøve at flytte ud i stuen?
Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre og hvorfor han bliver ved med at være så utryg og have brug for os. Vi er godt klar over som nævnt at hans alder og alle de ting der begynder at udfordrer ham både i vuggestuen og hjemme kan vække ham. Derudover har vi også haft i tankerne at han altid har sovet uroligt og det er blevet en vanebetinget opvågning. Men over et år har det jo været forskellige måder han har reageret på om natten. Måske natteskræk eller simpelthen bare en vane og hos os han bedst finder tryghed?
Vi har aldrig skældt ud eller været vrede på ham – vi sørger for bestemt men kærligt at forklare ham at han skal sove videre men han kan være svær at nå. Vi har aldrig givet efter og taget ham ind i stuen for at se tv eller lege. Men lige det med at komme op der har vi vist altid lagt ham imellem os. Vi har begge fuldtidsjob og midt om natten med et søvnunderskud i forvejen har det være svært at prøve at få ham til at sove videre i egen seng.
Vi har ikke lys i værelset om natten da han faktisk også vågner af det hvis gardinet f.eks. ikke er trukket ned og gadelamperne skinner ind. Vi kan heller ikke sove med lamper tændt så det har vi ikke brugt. Men måske gør det ham utryg at der er mørkt har vi læst at de godt kan blive.
Han bruger stadig sut om natten og finder den fint selv hvis han har tabt den. Det virker ikke til at gøre en forskel om vi har været ved ham indtil han er faldet i søvn eller han af sig selv er faldet hen.
Sidst skal vi nævne at han også i løbet af dagen har mange frustrationsanfald som vi selvfølgelig prøver at takle på bedste vis. Det kan være over alt muligt og vi vælger kampene med omhu. Men vi har tænkt over at han også i dagtimerne ikke virker til at have alverden overskud.
I vuggestuen siger de at han virker glad og tilpas men vi har ham jo også mest i yderpunkterne/ulvetimerne i hverdagene – i weekenderne er det dog også tit han bliver ked af det. Vi lader ham ikke bare bestemme selv, men vi har heller ikke behov for at sige nej nej nej hele tiden. Som sagt vurderer vi fra gang til gang og holder fast i de ting der er vigtige for os mht. hans opdragelse.
Måske kunne det også være hans rodede nattesøvn der indvirker på hans humør sidst på dagen..?
Han spiser fint og varieret. Faktisk aldrig fået slik, kage, saft og andet sukker. Og vi har meget fokus på serotinholdige fødevarer for at bevare hans blodsukker stabilt. Han får 5-6 måltider om dagen og lidt grønt inden aftensmaden.
Har du en idé om hvorfor han ”opfører” sig sådan om natten?
På forhånd tak for dine altid gode råd!
Venlig hilsen
Den trætte familie