Svar: Frisk om natten
6. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Elisabeth
Tak for dit brev :)
Jeg kan se at I allerede har overvejet om jeres datter vågner, fordi hun er sulten og at du derfor sikrer dig at hun er godt mæt, når hun bliver puttet. Det er rigtig godt.
I skal naturligvis også overveje om hun vågner, fordi hun har ondt. Det kunne være ørerne som giver problemer eller tandfrembrud. Lidt smertestillende inden sengetid, kunne måske gøre en ændring hos jer.
Derudover tænker jeg at det også kan handle om hvordan jeres datter sover i løbet af dagen. Som hun to eller kun en lur dagligt og hvor lang tid sover hun ...
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lidt længere middagslur og måske vil det hjælpe på jeres datters søvn at arbejde på dette. De fleste børn vil også i denne alder kunne nøjes med 2½ times søvn i løbet af dagen, det kan være en længere lur midt på dagen eller en formiddagslur på 45-60 minutter og en middagslur på 1½ time.
Det er også sådan at hvis jeres datter sover efter kl 16, så vil den søvn naturligt 'æde' af nattesøvnen og det kan gøre at hun enten ikke er til at drive i seng, at hun vågner meget tidligt eller at hun begynder at have en opvågning om natten, hvor hun tydeligvis ikke kan sove.
I skal derfor også være opmærksomme på om hun nogle gange lige tager sig en ekstra lur sidst på eftermiddagen - det kan være fordi hun falder i søvn i bilen, når I henter storesøster i børnehaven eller lignende og den søvn hun så tager der, kan faktisk give opvågningen om natten.
Det kan også være at hun drømmer og naturligt søger jer og jeres kontakt og at hun ville falde i søvn med det samme, hvis I lod hende komme ind til jer i jeres seng. Det kan være en god idé i en periode, at give hende denne ekstra nærhed og tryghed og lade hende putte med jer, hvis det kan give mere sammenhængende søvn og ro på - det er at foretrække fremfor at vende hende til at pege, se på ting og være i stuen, midt om natten :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt idé om, hvad der kan være årsag hos jer, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske