Svar: Vil sove ved mor og far om natten
6. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Kristina
Hvor er det dejligt at høre at jeres lille pige trives så godt og har fået plads hos en god dagplejer :)
Det kan sagtens være alder og udvikling der lige nu gør, at jeres datter søger især mor om natten. Hun er godt igang med at kravle og har gjort det et stykke tid, så hun er sandsynligvis også begyndt at rejse sig ved tingene og gå rundt ved borde osv. Denne motoriske udvikling, at bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, det giver nye stimuli, nye oplevelser og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme om natten.
For at børn kan adskille sig, bevæge sig ud i verden på egen hånd, så er de nødt til at føle sig godt tilknyttet og derfor vil man i de perioder, hvor børn begynder at kravle og hvor de begynder at gå rundt, ofte opleve at de klynger sig lidt mere til de voksne. Det er en slags separations-gentilnærmelsesfase hvor barnet på den ens side adskiller sig og nogle gange skubber forældrene væk og på den anden side, pylrer og klynger sig lidt ekstra.
Netop om aftenen, hvor de skal overgive sig til søvnen og i løbet af natten viser dette sig ofte og det er rigtig vigtigt at lytte til dette og anerkende barnets behov for at have jer ekstra meget nær.
Men som du skriver, skal man naturligvis være opmærksom på at hun jo også bliver mere og mere bevidst, og derfor naturligt godt kan komme ind i en vane med at søge jer - det er jo lidt mere hyggeligt at ligge mellem jer, end det er at ligge for sig selv. Derfor skal I naturligvis forsøge at finde balancen mellem at give hende den nærhed og tryghed hun viser behov for, men også holde fast i at hun f.eks. stadig skal puttes i sin egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn.
Når hun vågner og er helt ulykkelig, skriger og kun kan falde til ro hos jer, så skal hun naturligvis ind til jer og det er helt okay. Når du så føler at pladsen bliver for trang og når hun sover godt igen, så kan du bære hende tilbage i egen seng igen og lade hende sove videre der. Det kan gøre, at hun stille og roligt begynder at fornemme at sove hele natten i egen seng, fordi hun både puttes og vågner i sin seng. Hun vil sandsynligvis ikke have nogen erindring om at hun har været omkring dobbeltsenge kl. 02-03 ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske