Svar: Vågner tidligt - 9 mdr.
6. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Betina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din datter sover en del i løbet af dagen, ofte 4½ time samlet og det betyder naturligt at hendes nattesøvn bliver lidt kortere. Samlet set, har hun brug for at sove ca. 14 timer i døgnet og det gør hun som tingene er nu.
Det der kunne være ønskeligt var at hun sov lidt mindre om dagen og dermed forlængede sin nattesøvn og det er helt rigtigt tænkt, at I kunne hjælpe hende til dette, ved at afkorte hendes formiddagslur stille og roligt.
Det er netop vigtigt at det bliver stille og roligt og problematikken hos jer er, at hun jo naturligt er træt allerede kl. 8, når hun vågner kl 5. Og hvis hun fortsat puttes til morgenlur i stedet for en formiddagslur, så vil det sandsynligvis ikke give ekstra søvn om morgenen, men kun gøre at hun bliver ekstra træt hele dagen igennem og forlænger sin nattesøvn ved at gå tidligere i seng ... Hendes sengetid skal stadig bibeholdes som den er nu, det er jo om morgenen hun gerne må begynde at sove lidt længere.
Derfor er det en god idé, hvis I kan forsøge at putte hende lidt senere til lur om formiddagen, så hun ikke puttes allerede kl. 8, men først kl. 8.15. Dagen efter kl. 8.30 så kl. 8.45, så kl 9 osv. så hun begynder at sove lidt senere lur.
Samtidig med dette skal I så også forsøge at afkorte hendes formiddagslur, så hun sover 15 minutter mindre, det vil sige at hvis hun plejer at vågne kl. 11, så vækkes hun nu kl. 10.45, så kl. 10.30. På den måde får I både flyttet hendes lur til senere og får samtidig afkortet formiddagsluren.
Dette burde gøre, at hun naturligt begynder at få forlænget sin nattesøvn og altså forlænger om morgenen. Netop det at flytte på hendes lur, så den også ligger senere, gør at middagsluren bibeholdes og hun stadig er parat til at komme i seng kl. 19.30-20 som nu. Og så putte tidspunktet altså ikke flyttes frem, så I får forlænget nattesøvnen i den rigtige ende:)
Den plan I skal nå frem til ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Øllebrød som nu
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9-9.30
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - den vil naturligt ligge lidt tidligere end nu, fordi formiddagsluren er kortere. Så hun vil måske være parat til at sove kl. ca 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, yoghurt med frugtmos som nu, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Det er altså hos jer vigtigt at være opmærksomme på, at formiddagsluren både skal afkortes men også skal lægges senere. Og dette gøres ved at flytte og afkorte med 15 minutter af gangen dag for dag, indtil I fornemmer at det fungerer. I skal indstille jer på at det kan tage nogle uger, at få den nye rytme passet ind - det er sjældent noget der ændres fra dag til dag. Men uger er også til at have at gøre med og en periode der kan overskues ... :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske