Svar: Hjælp til mad og flaske - 7 mdr.
5. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sus
Det er helt rigtigt, at bibeholde fire flasker i døgnet, når din datter er 7 måneder gammel. Det er netop nødvendigt for at sikre hende ikke bare mælk, men væske nok, for hun vil naturligt ikke kunne drikke nok væske af en kop.
De fire flasker ligger ofte bedst tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså flasken formiddag og eftermiddag der forsvinder først og erstattes af et mellemmåltid.
Samtidig vil det at fjerne flasken inden formiddagsluren være med til at lære jeres datter stille og roligt at sove uden at få flasken i munden og på sigt vil det putteritual som indføres her også kunne bruges på andre tidspunkter, hvor hun naturligt skal kunne sove uden at få mælk først :)
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske - det kan godt være kl. 03 som hos jer, det er helt okay.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk frugt, evt. frugtmos, og må også gerne få små bidder af en bolle som I giver hende nu :) Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, og må også meget gerne få rugbrødshapser med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden osv. som I allerede er begyndt på. Det lyder super! Mange børn er først klar til disse ting i 8 måneders alderen :) Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14
Eftermiddag 16: en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden (både af blommer, ferskner, mandarin, kiwi, nektariner), vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får mere og mere af jeres mad, ris med sovs, frikadelle (kød eller fiskedelle), laks, kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende selv at sidde med. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Flaske
Hvis hun trives bedre med at få to flasker i løbet af aftenen, så hun får flaske både før og efter bad, så er det også helt okay.
Nogle børn vil derefter have deres længste søvnstræk fra kl. ca 20 til 02/3 og sove igen, andre børn vil få flaske omkring kl. 20, igen kl. 24 og så have deres længste søvnstræk mellem 24 og 06 ... Men den rytme jeres datter har er fin og helt okay :)
Når jeres datter bliver 8-9 måneder gammel, så skærer man normalt ned til 3 flasker dagligt. Disse 3 flasker kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen, så de altså forsvinder helt fra dagen. Eller de kan ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Hos jer kunne det godt lyde som om at sidstnævnte løsning ville passe bedst. Det vil sige bibeholde flasken inden hun skal sove til middags, give flaske igen omkring kl. 20 og så om natten mellem 02/03.
Du spørger om det er okay at give flaske, når hun efterspørger den og i princippet ja, - hvis hun har behov skal hun naturligvis have den. Men det er dog samtidig vigtigt at hun ikke drikker så meget mælk, at det tager pladsen og lysten op for anden og mere sufficient mad og derfor er det vigtigt at I forsøger at holde jer til de 4 flasker dagligt og sikrer hendes behov for væske derudover med vand af kop. Mæthed i øvrigt skabes via ekstra skemad og små bidder :)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, det lyder som om at I er inde i en rigtig god gænge lige nu :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske