Brev:
Hjælp til mad og flaske - 7 mdr.
5. december 2010
Alder:
7 mdr.
Hjælp til mad og flaske - 7 mdr.
Kære Helen!
Ja det er ikke så længe siden jeg skrev til dig sidst ang min datter på 7 mdr (fra d. 28/4) og mad der sad fast i ganen. Tak for svar og gode råd. Det er siden blevet meget bedre. Hun er blevet super god til tyggemad og elsker det.
Jeg har dog brug for lidt hjælp til at få styr på dagsrytmen da min datter er enormt glad for sine flasker. De andre fra mødregr som har flaskebørn giver kun 3 og en enkelt kun 2 flasker dagligt. Jeg kan dog se at du anbefaler 4 flasker dagligt til børn på 7 mdr så det er det jeg går efter =).
Min datter er god til at drikke vand af kop og kan godt lide det men jeg kan ikke lige se hvordan jeg ellers skulle sikre hende væske nok. Selvom hun drikker vand til alle måltider og bliver tilbudt vand ofte drikker hun max 1½-2 dl vand om dagen.
Vores dag ser nu sådan ud.
kl (2-3) får flaske spiser omkring 190 ml
kl (ca 6-6.30) vågner vi står op
kl 7 morgenmad havregrød med most banan vand af kop.
kl 8.30 lidt brød (bolle eller tvebak) med smør eller smøreost. Lidt banan-stykker. evt lidt rosiner som hun selv fumler med (ser enormt sødt ud) vand af kop
kl 9 Flaske spiser omkring 140 ml. Puttes til formiddagslur (sover ca en time og et kvarter)
kl 11.30 middagsmad (lidt øllebrød, ca 6 teskefulde, rugbrødshapsere med leverpostej, toskerogn, smøreost, gulerodsmos el lignende får lidt frikadelle, kød eller fisk og hvad der ellers er fra aftenen før). Spiser okay vand af kop.
ca kl 13 flaske spiser omkring 200 ml. Puttes til middagslur (ca13.30-14) sover ca 1½- 2 timer
ca 15.30 lidt brød og igen banan eller pære (hun elsker appelsin, men slår ud i hele hovedet af dem, jordbær får hun tynd mave af - hvad kan jeg ellers give hende med en enkelt tand??)
ca kl 17 grøntsagsmos med sovs som vi andre skal have til aftensmad (spiser en kæmpe portion ca 2 dl)
ca kl 18 får lov at smage lidt af vores aftensmad (gumler selv på kartoffelbåde, pasta, kødboller eller hvad hun nu kan sidde med i hånden)
Har her ofte brug for en lille flaske inden aftenbad spiser ca 80-100 ml
kl ca 19.30 200 ml majsvælling spiser alt ml 100-200 ml
kl ca 20 puttes til natten.
(nogle gange vågner hun kl 23 og får en flaske men ofte er hun begyndt at sove til kl 2-3). Vi har prøvet konsekvent at give hende flaske kl 23 men hun vågner alligevel kl 2--3 og er sulten og så får hun jo en ekstra flaske og har ikke meget appetit næste dag. Er det okay nogle gange at give hende flaske når hun selv efterspørger den eller?
Hun er en stor tyk basse på 76 cm og 9,3 kg. Hun åbner glad munden for alt vi giver hende med fingrene, men er ikke altid så glad for skeen. Dog elsker hun sin aftensmad hvor hun er rigtig sulten. Er enormt smilende og veltilpas dagen lang og er så småt begyndt at komme fremad i bedste militærstil på gulvet. Det ser så sødt, numsen op og så vælter hun sig fremad.
Vil du også give forslag til hvordan jeg skærer yderligere ned på flaskerne når hun bliver 8 og 9 mdr?
Tusind tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Sus