Svar: Dårlig spisning og sen døgnrytme
5. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil gerne starte med at kondolerer - det må have været og stadig være et stort tab at I har mistet din svigerfar og dette samtidig med at I selv er blevet forældre til en lille dreng. Det at gå i stor sorg og samtidig skulle glæde sig over det lille nye liv, er bestemt ikke let og jeg kan godt forstå at I har haft en hård periode med flere udfordringer ...
Det lyder som om at det går bedre nu og at overskuddet er ved at vende tilbage. Det lyder også som om at jeres dreng trives, trods hans sparsomme vægtøgning i en periode. Det lyder bestemt ikke som om at din dreng har taget skade, ud fra den måde du beskriver ham på.
Ingen af os kan spå om fremtiden og hvad tiden vil bringe. Hvordan din dreng vil udvikle sig, hvordan han intelligensmæssigt vil vise sig at være osv. må tiden vise. Der er dog intet der lige nu tyder på, at alt ikke er som det skal være. Din dreng lyder ikke til at være bagud i sin udvikling, han lyder alderssvarende og faktisk til at være rigtig godt med. At han ikke kan sidde sikkert selv, kan man ikke forvente med den alder han har. at han ikke trykker på knapper endnu, lyder også normalt!
Hvis det er noget du bekymrer dig meget om, så tal med jeres læge omkring det. Lægen ved sikkert også hvad I har været igennem og vil gerne tale med dig om det hele :)
Det vil være rigtig godt at du nu forsøger at få en fast plan ind for dagen, det vil sige faste tidspunkter hvor din dreng spiser på, får mælk på, sover på og er aktiv på. Og det lyder som om at der er lidt at arbejde med her :)
Med den alder din dreng har nu, er det rigtig vigtigt at give ham mange små hyppige måltider dagen igennem. Han skal stadig også have masser af mælk, men det vil være rigtig godt, hvis du bevidst arbejder på at han får skemad når han vågner sammen med vand af kop og så mælk inden han skal sove igen. På den måde sikrer du ham begge dele og der kommer også til at gå lidt tid mellem skemaden og amningen, så han netop ikke afviser noget af det ...
Du skal udnytte hans lyst til at opleve og være med, lysten til at smage og putte i munden. Han skal have mad i hånden som han selv kan sidde med og gumle på, opbløde med spyt osv. og han skal have mad, der tager mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Han skal have mad som smager af noget og du skal give ham mos af de smagfulde grøntsager og også gerne give ham lidt sovs på. Hvis du laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, så må han gerne få lidt af dette på sin mos.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du skal give ham kød og fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen og det vil være rigtig godt at han får grøntsagsmos to gange dagligt - frokost og aften.
Han skal også have de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og du kan lave ristede rugbrødsbjælker som han kan sidde med i hånden - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :)
Hans søvn skal du ind og se lidt på, det er i princippet helt okay at han sover sent om aftenen, og han lyder til at trives med denne rytme, men jeg har også fuld forståelse for, at I forældre gerne vil det anderledes og derfor vil det være rigtig godt at forsøge at indføre nye rutiner netop omkring mad og putning.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med kun to lure dagligt. Nogle har stadig brug for en powernap sidst på dagen, men mange begynder at springe den over ...
Mit forslag til en dagplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10 og sover her 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30-14, sover her gerne 2 timer.
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og kan også stadig ammes en ekstra gang her om eftermiddagen.
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Vand af kop og suppleres også med brødskorper, agurk og lignende.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet afhænger lidt af hvor sent han er stået op af sin middagslur
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, forsøg fra begge bryster. Sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Lige nu skal du ikke spekulere så meget over, hvordan han falder i søvn og det er fint at amme ham, når han skal sove. Det du lige nu skal arbejde på er rytmen og indtaget af mad og mælk i løbet af dagen. Og som det fremgår af min plan, er det vigtigt at I nu begynder at stå op om morgenen.
Som det er lige nu, så starter dagen hos jer ofte først omkring kl. 10 og det er i princippet helt okay - men det betyder naturligt at din dreng også går sent i seng, fordi han sover sent, sover forskudt hele dagen igennem. Derfor vil det hjælpe jer meget, hvis I begynder at starte dagen allerede kl. 7.30 ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske