Svar: Vågner meget tidligt - 3 år, 4 mdr.
5. december 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Sebastians mor
Dejligt at høre fra dig igen :)
Det er naturligt at Sebastian nu begynder at ville undvære sin middagslur og det er også derfor han vægrer sig mod at blive lagt til at sove midt på dagen. Spørgsmålet er dog, om ikke I skulle forsøge at få ham til at sove bare en lille lur på 30 minutter, fordi I på den måde vil kunne flytte hans tidspunkt for putning om aftenen, så han kommer senere i seng.
Hvis han kunne vente med at blive puttet til klokken er 19.30-20 ville han sandsynligvis også kunne sove lidt længere om morgenen ...
Derudover tænker jeg at det ville være rigtig godt, hvis I kunne få ham til at sove bare lidt længere netop ved at putte ham igen, tilbyde ham at sove videre inde hos jer, - evt. på en madras på jeres gulv osv. Så han fornemmer at det er ikke aktiv tid, men stadig sovetid, når klokken er 4.30 ...
I skal sikre jer at han ikke vågner, fordi han er sulten. Derfor vil jeg anbefale jer at I indfører en godnatgrød, det kunne være en portion havregrød, som en del af hans putteritual. Det mætter over længere tid og vil kunne gøre at han ikke vågner fordi han mangler mad. Det er mange timer der går, hvor han ikke får noget at spise, fordi han går så tidligt i seng ...
Han kan også vågne fordi han drømmer. Mareridt forekommer ofte i denne alder og ses netop ofte hen mod morgenstunden. Vær derfor opmærksomme på om han vågner, fordi han drømmer og medtænk her om I taler om voksne ting, som han drømmer om, ting han ikke forstår. Han har en alder nu, hvor han følger rigtig meget med i hvad I siger og gerne lytter til alt, men visse ting kan skræmme og skal han skånes for.
Også tv-udsendelser, tegnefilm osv. kan skræmme i denne alder, så være opmærksom på hvad han ser og hører. Han lyder dog ikke ked af det, når han vågner, lyder glad - og det tyder ikke på drømme, i hvert fald ikke uhyggelige drømme.
Det kan være en god idé at det er mørkt på værelset, har han brug for en natlampe, så lad den være med så dæmpet belysning som muligt, så han ikke vækkes af lyset.
Børn kan godt have en periode, hvor de sover mindre end man vil forvente og I kan godt gennemgå en sådan periode lige nu. Det kan derfor godt gå over igen mere eller mindre af sig selv og netop julen, julebesøgene og helligdagene vil naturligt kunne ændre på hans søvn og hvornår og hvornår han sover og hvor meget. Så giv ham også lidt tid, men hold fast i at kl. 04.30 er for tidligt at stå op og prøv så om I kan putte ham lidt senere end I gør lige nu.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske