Brev:
Vågner meget tidligt - 3 år, 4 mdr.
5. december 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Vågner meget tidligt - 3 år, 4 mdr.
Kære Helen
Det er et par år siden, jeg har haft brug for dine råd, men nu synes jeg, vores lille familie har behov for lidt hjælp:
Sebastian er 3 år og 4 mdr. Siden han var ca. 10 måneder, har han - i det store hele - været rigtig nem i forhold til søvn. Han er helt sikkert et morgenmenneske lige som sin mor, og vågner normalt ca. kl. 6.
De sidste ca. 14 dage er Sebastian stået op ca. kl. 4:30 om morgenen. Han virker frisk og klar til dagens udfordringer. Vi følger ham tilbage i seng, og få gange falder han i søvn, ellers ligger han ca. ½ time i sengen, hvorefter han så står op igen. Han er ikke interesseret i at sove videre i mors og fars seng.
Ud over at vi synes, det er for tidligt at starte dagen kl. 4:30, så har den tidlige opvågnen også den negative konsekvens, at Sebastian er træt i løbet af dagen, og når vi kommer til eftermiddagen, er han helt færdig! I børnehaven har de også observeret, at han virker mere træt og pirrelig end ellers.
Sebastian kommer i seng ca. 18:30. Han er nem at putte, og falder hurtigt i søvn.
Han sover stadig i tremmeseng, som han fortsat virker helt tryg ved. Han sover ikke uroligt, og klatrer ikke ud af sengen om aftenen eller i løbet af natten. Han virker ikke ked af det eller bange om morgenen, så jeg tror ikke, det handler om, at han har mareridt.
Sebastian er stoppet med at sove middagslur for ca. 3 måneder siden. De sidste par uger, hvor han er vågnet så tidligt, har børnehaven forsøgt at lægge ham til at sove, men det gider han ikke.
Han bruger stadig ble om natten, og det virker ikke som om, han vågner, fordi han skal tisse. Det samme gør sig gældende i forhold til sult: Han virker heller ikke sulten der kl. 4:30.
Vi har prøvet at rykke tidspunktet for, hvornår han kommer i seng med 15 minutter hver dag. Men det har ikke haft nogen betydning for, hvornår han vågner, så nu kommer han bare tidligt i seng igen.
Jeg vil meget gerne høre dit bud på, hvad den tidlige opvågnen kan skyldes. Og meget gerne nogle råd til, hvordan vi kan ændre rytmen.
Fra Sebastians mor