Svar: Sover dårligt om natten og seperationsfasen
4. december 2010
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Velkommen til og dejligt at høre, at du/I nu selv har fået lyst til at stille spørgsmål :)
Det kan sagtens være begyndende separationsfase I fornemmer hos jeres lille dreng, han har jo en alder, hvor han så småt begynder at registrere hvorvidt I er hos ham eller ej og mange børn vil nu have det bedst med at studere verden fra jeres trygge favn og ikke så gerne overlades til fremmede uden lige at se dem og det hele lidt an først ...
Han oplever mere og mere og alt hvad han oplever skal bearbejdes når han sover. Han skal også kunne sige slip til det hele om aftenen og finde roen og overgive sig til søvnen og hvis han er en meget opmærksom og bevidst lille fyr, er dette naturligt svært for ham.
Jeg er ikke tilhænger af at man putter barnet i seng og lader det græde sig i søvn - heller ikke i 15 minutter. Han er så lille at han ikke kan forholde sig til tid og sted, han har ingen bevidsthed om at I er der, når han ikke kan se jer, han vil ikke kunne forstå at I er i stuen, når han er på værelset. Når I er ude af syne, når I går fra ham, så vil han naturligt føle sig alene og forladt og det vil ikke gøre ham godt.
Det er meget bedre at sidde hos ham holde ham i hånden, synge lidt for ham eller bare være der og sige "sshh-ssshh" osv. som du beskriver og han så falder trygt til ro, end det er at gå fra ham og han så græder sig i søvn.
I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner og græder fordi han er sulten eller tørstig. Og derfor vil jeg lige sende jer en plan for dagen, som den kan se ud i hans alder.
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. små bidder af en bolle med smør, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker at gumle i, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk udgangspunkt i jeres mad, ris med sovs, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli en kartoffelbåd osv. som han selv kan sidde med. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig.
Planen for dagen, dagens rytme, indtaget af mad, aktiviteter, søvn, antallet af flasker og tidspunkter det hele foregår på, har naturligt betydning for nattesøvnen og også for hans evne til at overgive sig til søvnen om aften. Måske putter I ham lidt for tidligt, måske skal han have mere mad inden han skal sove osv.
Måske har han ondt i ørerne - det er også en mulighed og kan være derfor han vågner ... måske har han ondt for tænder. Mange ting kan spille ind :)
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, og giver lidt idé om, hvad der mon sker hos jer.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske