Svar: Skemad og flasker
3. december 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at høre, at jeres datter nu er kommet godt igang med skemaden og er glad for at spise - sikken jul I får, hun må jo få rigtig julemad juleaften, med den alder hun har :)
En normalt portion er mellem 1-2 dl. og sammen med sin skemad, skal hun have vand af kop. Hun skal altså ikke have flaske i direkte forlængelse af sit indtag af mad, men i stedet have sit behov for væske dækket af en kop.
Flaske gives dog stadig og den gives inden hun skal sove. Der er altså et ophold mellem skemaden og flaskeindtaget, men mælken er stadig vigtig. Det I skal være opmærksomme på, når I vurderer hendes indtag af mad, er mængden i forhold til at hun netop stadig skal ville have sin mælk. Det er altså bedre at hun spiser 1 dl skemad og drikker sin mælk inden luren, end at hun spiser 2 dl. skemad og fravælger flasken, fordi hun er for mæt ...
Det er rigtigt at I nu kan forvente at hun sover 5-6 timer om natten uden at få mælk, disse timer vil normalt ligge fra 23-24 til 05/06 næste morgen. Nogle børn har dog også en rytme, hvor de sover længste træk i løbet af aftenen og først på natten, således at de f.eks. får flaske kl. 20, 01 og 05 og det er også okay.
Mælken på ydertidspunkterne er nødvendig og helt reel netop for at give plads til mere mad i løbet af dagen. Når jeres datter bliver 7 måneder, vil det være relevant at skære ned i flaskeindtaget om dagen, så hun får 4 flasker i døgnet og disse fire flasker vil netop ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres hendes mælkebehov samtidig med hendes indtag af mere rigtig mad og altså plads til begge dele. De flasker der forsvinder er altså formiddagsflasken og eftermiddagsflasken.
Mit forslag til en dagsplan nu, hvor jeres datter er 6 måneder, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop og tilbydes også stadig flaske om eftermiddagen her, for at sikre hende nok så hun ikke behøver søge det om natten.
Powernappen springes ofte over i denne alder, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur hun tager.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, lidt sovs, laks, indmaden af en frikadelle, grøntsager osv. Vand af kop. Suppleres igen gerne med lidt i hånden som hun selv kan gumle på.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se af min plan har jeg altså også en flaske sen aften, I kan naturligvis se hvorvidt hun får brug for denne eller om hun stadig kan klare sig uden - det afhænger af hvor store flasker hun i øvrigt indtager på de øvrige tidspunkter ... Flasken sen aften kan dog med fordel gives imens hun mere eller mindre sover, du behøver altså ikke vække hende. De fleste børn vil kunne drikke i søvne og kan således blive fyldt op og derefter sove videre uden problemer.
Hos jer, er det som sagt ikke sikkert det bliver nødvendigt og hvis det gør, vil jeres datter sandsynligvis selv begynde at melde sig for at få sit behov for mælk = væske dækket.
Med hensyn til problemer med søvnfaseskift, så vil de fleste børn i 6 måneders alderen nogle gange trives med kun at sove en formiddagslur på bare 45 minutter, vågner jeres datter her, kan I derfor godt prøve at tage hende op. Dette kan i sig selv gøre at hun sover en længere og mere sammenhængende middagslur, hvor I ikke behøver vugge hende.
Ellers er det en god idé at I, når I putter hende, forsøger at minimere behovet for at blive vugget/trillet, så hun lærer at falde i søvn uden at være i bevægelse ... Da I ikke har problemer om natten, lyder det dog som noget der nok skal komme hen af vejen, netop i takt med at hun f.eks. sover kortere om formiddagen, begynder at sove længere middagslur og naturligt får mere skemad og rytme ind om dagen :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske