Brev:
Vil ikke spise grød og mos
3. december 2010
Alder:
6 mdr.
Vil ikke spise grød og mos
Kære Helen,
Ak, så er der atter brug for din hjælp!
Vores dejlige datter, Frederikke bliver den 8. december 6 måneder og vi har store problemer med grød/mos!
Vi har siden hun var ca 4,5 mdr. prøvet med grød om formiddagen (både hjemmelavet og købegrød), men da hun ikke viste interesse holdt vi 1 uges pause og prøvede så igen i 2 dage - sådan fortsatte det ind til vi for ca. 1 uge siden er begyndt at tilbyde mad fast hver dag.
Vi tilbyder hende grød om morgenen/formiddagen, mos til frokost og aften.
Problemet er bare at hun helt seriøst overhovedet ikke er interesseret. Hun nægter at åbne munden. Hun presser læberne sammen og drejer hovedet. Jeg prøver så at få hende til at åbne munden ved at lege og synge og får så et par små skefulder ind. Men disse ryger stort set uberørte ud igen. Et par enkelte gange har hun dog fået det ført rigtigt ind og sunket det. Dette fremkalder voldsomme kvælningsbevægelser og hun ryster på hovedet...
Hun sidder altid med ved bordet - enten på skødet eller i sin højstol. Storesøster kan hun se sidde at spise. Vi giver Frederikke en gulerod, et stykke agurk eller peberfrugt eller en skopre at sidde med. Hun sutter lidt på disse, men virker ikke ret interesseret heri.
Hun drikker fint vand af en kop.
Jeg ammer stort set ikke mere (en lille smule sidst på aftenene og lidt om natten). Hun får Nutramigen MME på flaske. De sidste 3 aftener er aftenflasken skiftet ud med en flaske majsvælling (som hun spiser lystigt).
Frederikke vågner en del om natten - nogle dage når det er rigtig slemt kan hun være vågen 5-6 gange efter vi er gået i seng.
I nat var dog en af de bedre. Her kom hun i sin egen seng (i soveværelset) kl. 20.30 og vågnede så kl. 23.30 og fik meget lidt MME - bare nok til at falde til ro igen (er ikke særlig vild med sin sut). Sov så videre til kl. 2.00 hvor hun fik ca. 100 ml. MME. Herefter sov hun igen til kl. 5.00 hvor jeg ammede hende - herefter var hun ret urolig i ca. 1 time. Fald endelig i søven igen (nu i vores seng) kl. 6.00 og sov så til 8.30.
Hun får MME på flaske ca. hver 3.-4. time i løbet af dagen. Om morgenen kan der godt gå nogle timer inden hun er sulten og får så først MME inden hun skal sove lur (efter vi har prøvet med grød...).
Hun er ikke nogen super-sover. Sover lur 3 gange om dagen af en varighed på ca. 30-45 min. (enkelte dage kan den ene lur være på 1,5 time, men det sker meget sjældende) og så ofte en meget sen powernap på ca. 20 min. Jeg har prøvet at hjælpe hende videre i søvnen, men det lykkes meget sjældende. Men hun er glad og virker ikke til at have behove for at sove længere lure.
Hun ruller rundt og kan stort set sidde selv uden støtte. Er god til at gribe ud efter ting etc. Så alt i alt er hun jo fint med i udviklingen - bare ikke mht mad...
Hun lider af astmatisk bronkitis (konstateret for ca. 1 mdr. siden) og får Salbuvent op til 4-5 gange i døgnet når det er værst. Pt. er hun dog kun meget ldt forkølet og kan klare sig med 1-2 omgange mixtur.
Hjælp - hvad gør vi???!
Kærlig hilsen
Camilla & Co.