Svar: Appetitændringer
3. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Nogle børn spiser, ja nærmest "interval-spiser" kan man vel kalde det, for det virker næsten som om at de storspiser i en periode, så spiser de småt igen og så kommer en ny periode, hvor de atter storspiser ...
Det er sandsynligvis ikke specielt sundt at spise på denne måde, når det er helt ekstremt, men modsat - hvad vil du gøre ved det? Det vigtigste er at din dreng virker til at trives og har interesse for mad, så betyder det ikke så meget, hvor store mængder der glider ned. Derfor skal du prøve at fokusere på at lidt og tit er bedre end få og store måltider.
Det er en god idé at varierer hans indtag, så han til samme måltid får lidt forskelligt. Sammen med sin grød om morgenen, må han f.eks. gerne få lidt frugt og bær. Han kan også få brød, yoghurt eller i weekenden kan I måske lave lidt æg og bacon ... Sammen med sit fiberholdige brød til frokost skal han have grøntsager, kød og fisk. Nogle gange kan han få kold frokost, andre gange kan han fint få en varm middagsret. Det kan være lasagne, eller lignende rest fra aftensmaden.
Du må meget gerne bruge sovs til hans mad. Det giver mere smag og små børn kan ofte godt lide sovs. Det kan være en smørsovs, det kan også være brun sovs, bearnaise eller andet. Hvad der nu passer til maden I spiser. Spiser I meget ude eller spiser I hjemme? Det kan naturligvis godt have noget at sige i forhold til hans appetit og hvad du kan give ham ...
Det er fint at amningen er stoppet nu og du må tro på at hvis du tilbyder væske, så drikker han. Han skal have vand eller mælk til alle sine måltider og vand som tørstslukker ind imellem. Tynd saft og juice kan han få en gang imellem, hvis det kan være med til at øge hans væskeindtag, men ikke for meget - vand er den bedste tørstslukker. Mange børn vil gerne drikke af en kildevandsflaske, det kan være en måde at få lidt ekstra væske i dem på. Måske vil han også gerne drikke af sugerør ... Hvis han kan finde ud af teknikken - du kan prøve :)
For det er rigtigt at han bør få mindst 1000ml væske i døgnet og det kan være svært at nå op på, hvis han ikke selv viser behov og ikke signalerer at være tørstig. Han skal meget gerne have 100-150ml pr kg han vejer i døgnet.
Prøv om du kan have en drypfri kop stående på bordet i stuen, hvor han leger, så han kan se den, rejse sig og gå hen og tage en tår, når han føler behov. Hvis den står fremme kan han se den og på den måde huskes på at drikke lidt mere ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske