Brev:
Appetitændringer
3. december 2010
Alder:
12 mdr.
Appetitændringer
Hej Helen,
Som altid volder S.'s spisevaner mig bekymringer. Han har lige haft en i mine øjne en fantastisk periode på fire uger, hvor han bare har SPIST! Store portioner grød og mos, nærmest alt hvad vi har serveret. Han havde en enkelt sygedag, hvor han kastede op, men ikke noget, der påvirkede hans appetit, da han blev rask igen.
Nu har han lige haft en lille sygdomsperiode igen på 2-3 dage, hvor han har kastet op, men er nu ovre den. Og han spiser praktisk taget ingenting. 4-5 mundfulde brød (ingen grød) til morgenmad, 2-3 mundfulde forskelligt mad til frokost og måske 7-8 mundfulde til aften. Yoghurt og frugtmos til mellemmåltid spiser han lidt mere af, men absolut ikke noget, han grovæder. Så han må jo ikke være sulten, det lille pus.
Jeg synes dog, at kontrasten mellem "spise-perioder" og "ikke-spise-perioder" er noget ekstrem. Det er som om at han fylder godt på i en måneds tid, og så holder han MEGET igen i en længere periode.
Er det virkeligt normalt?! Han er som regel lige så glad og aktiv, hvad enten han spiser meget eller lidt, så skal jeg bare holde op med at bekymre mig?
Jeg er stoppet helt med at amme. S. gad ikke rigtigt mere og sagde selv fra en uges tid inden hans fødselsdag. Jeg synes dog ikke, at hans væskeindtag af vand og mælk er øget, i forhold til da jeg ammede to gange dagligt. Hans børnelæge sagde, at han skal drikke 1 liter væske dagligt (han vejer omkring 10 kg.), kan det virkeligt passe?! Det lyder af rigtigt meget, og han drikker max. 300 ml. dagligt. Jeg synes at han tisser okay, nogle dage mere end andre.
Ydermere har han ikke rigtigt taget på de sidste 3-4 mdr. Han har vejet knap 10,2 kg. siden vi kom herover i starten af august. Bør jeg bekymre mig om det? Som sagt er han glad og aktiv.
Med venlig hilsen
Mette